Megújulásunk támogatója:  

Újpesti vágóhíd

azonosító:
11345
törzsszám:
16185
szélesség (lat):
N 47° 34,562'
hosszúság (lon):
E 19° 5,128'
védettség:
Műemléki védelem
jelleg:
Építmény
név jellemző:
Mai
eredeti kategória:
Ipari műemlék
eredeti főtípus:
feldolgozó ipar
eredeti típus:
élelmiszeripari üzem
eredeti altípus:
vágóhíd
jelenlegi kategória:
Ipari műemlék
jelenlegi főtípus:
egyéb ipari építmény
megye:
Budapest
helység:
helyrajzi szám:
74327/1, 74324
földhivatal:
Fővárosi Kerületek Földhivatala
állapot:
Pusztuló
rövid leírás:
Egységes, téglasávos díszű, vakolt falmezőjű épületegyüttes. Háromnyílásos tégladíszes kapuépítménytől D-K-i irányban iroda, sertés- és marhavágóhíd földszintes, nagy kiterjedésű épülete áll. A vágóhídi épületszárnyak bazilikális tetőformájúak. A marhavágóhíd csarnoka felett betonpilléreken álló hengeres víztorony. A kapuzattól D-re az alkalmazottak emeletes lakóháza áll. (Böhm Henrik és Hegedűs Ármin)
külső leírás:
A Megyeri útról az újpesti stadion mellett közvetlenül kocsiút vezet a vágóhíd kapujához. A kapubejárat háromnyílásos, bolthajtásos építmény. A középső szélesebb kosáríves nyílás mögött boltozatos tér nyílik. Ez kiemelkedik a két szélső között. A kapuépítmény meghatározó jellegét sárga falfelülete, és az azt díszítő dekoratív vörös téglaberakás adja. A két szélső, síklefedésű nyílás szintén négy oldalról nyitott, melyben ez a díszítés ismét megjelenik.
A kaputól jobbra az egykori vágóhídi alkalmazottak egyemeletes lakóépülete látható. Az építészeti elemek, szegélyek és szegmensívű nyíláskeretek kiemelését itt is téglaberakással érték el. Ennek az épületnek az udvari felöli oldaláról nyílik a portáslakás. A kapuépítmény baloldalán az egykori igazgatói és állatorvosi lakás földszintes épülete állt, mely mára teljesen átépült, modern homlokzatot kapott.
A vágóhídi épületek főmagja az irodaépület, illetve a sertés és marhavágóhíd volt. Ezek szinte szimmetrikusan az irodaépületet két oldalán, s annak végén csatlakozva lettek elhelyezve. Az idők során azonban további toldaléképületek, és nyitott tárolók kaptak itt helyet. Általános jelenség, hogy az épületek homlokzata elé, vagy az épületek közötti terekben vasszerkezetű, pala, vagy műanyag lemezzel fedett, nyitott előépítményt hoztak létre, elsősorban gépkocsi tárolás céljára.

A csarnokok végfalainak homlokzata, kulisszafalként eltakarja az alacsonyabban elhelyezkedő főhajó lapos tetőzetét. Az oldal, és a véghomlokzatokon is megjelenik a téglaberakás, mely bonyolult architektúrális díszítést alkot. Lizénák, kisebb háromszög oromzattal lezárt tornyocskák, párkányzatok függődíszek és szegmensívű fülkesorok mintázatát adják.
Az irodától balra elhelyezkedő csarnok a marhavágóhídnak adott helyet, melynek baloldalához egy nagy méretű, lapos tetős toldaléképület került. E mellet fordul hátra az út, melynek mentén balra két földszintes épület tűnik fel. A Megyeri úthoz közelebb eső, nagyobb méretű műhely jobb állapotú, míg a mellette lévő elhagyatott, belül teljesen romos állapotú. Ettől hátrébb az udvar felé északkeleti irányban a 74324 hrsz- ú telken hosszú, kétszintes, vörös színű épület nyúlik az Irányi Dániel utca felé. Az épület keskenyebb, belső udvari homlokzata elé egyszintes előreugró épületrészt helyeztek a jobboldaltól számított harmadik tengelytől balra. Az épület előtt az út kelet felé emelkedik. Itt sínpár látható, mely a telek keleti végén elhelyezett sorompóval ellátott kapuhoz kanyarodik. Itt történt a vasúti szállítás, melyet kis fabódé, az egykori portásfülke jelez.
A marhavágóhíd a hátsó udvar felé kétszintes épületben folytatódik, de ez utólagosan épülhetett, vagy teljesen átépítették, mivel nem követi az épület tagolását, illeszkedése sem harmonikus a csarnokhoz. Ennek hátsó udvar felé eső részében, a tetőzetre állítva magasodik a víztorony négy lábra helyezett tartálya Az udvar hátsó részében az egykori marha -és sertésvágóhídhoz kapcsolódó hűtőház, istállók, és feldolgozók voltak találhatók. Ezek erősen átépültek, homlokzataikat levakolták, csak néhol lehet felfedezni az egykori faltagolást. Az udvar délkeleti részében, a Labdarúgó utcai oldalon további autószerelő műhelyeket találhatunk, majd egy gépház jellegű ferdetetős kisebb épületet a gyárkémény mellett. A déli sarokban trafóház, és két lelakatolt, feltehetően használaton kívüli épület látható.
A telek jobb oldala a sertés és ló vágóhíd számára lett kialakítva. Ma a főbejárattól jobbra egyszintes, piros színű épület található, feltehetően utólagosan idehelyezve. Ezzel szemben, a sertésvágóhíd csarnoka mellett fut hátra az út, melynek mindkét oldalán épületek sorakoznak. A csarnok jobb oldalához szintén műanyagtetős - vasszerkezetű autótárolót helyeztek, mely a hátsó udvar felé téglaépületben, majd ezt követően egy egyemeletes feldolgozó üzemrészben folytatódik. Az út UTE stadion felöli oldalán egy egyszintes, illetve egy kétszintes kiégett, romos állapotú épület képe fogad.
állapot leírása:
A vágóhídon található épületek állapota nem tekinthető egyformának, ám összképük egy elhanyagolt, lepusztult terület képéhez hasonlít. Azok az épületek, melyeket ma is használnak valamelyest karbantartottak, az alapvető célnak megfelelnek. Az üresen álló épületek állapota kritikus, azonnali beavatkozást igényelne. A nyílászárók, a vakolat és a falazat néhol hiányos, a belső burkolatot nem tudni miért leverték; beázás nyomai, törmelék és szemét felhalmozódása, néhol rongálás nyomai is látszanak.

Állapotjelentések

2013.09.14 17:49 prozak01 állapot: 3 - pont: 11

Az épületegyüttes állapota változatlanul romladozó.

Új jelentés készítéséhez be kell jelentkezni.

Közeli objektumok

Lakóépület (0.712 km)
iskola (1.147 km)
Lakóház (1.148 km)
iskola (1.369 km)
csónakház (1.410 km)
Posta (1.434 km)