Megújulásunk támogatója:  

Zugliget: megmenekül az indóház

Elkezdődött az egykori zugligeti lóvasút-végállomás helyreállítása. A hajdani indóházban alakítják ki a Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény és Galéria új otthonát a felújítás után.
Elkezdődött az egykori zugligeti lóvasút-végállomás helyreállítása. A hajdani indóházban alakítják ki a Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény és Galéria új otthonát a felújítás után.

http://www.muemlekem.hu/images/magazin/20161216zugligetindohaz/02.jpgFordulóponthoz érkezett az egykori zugligeti lóvasút-végállomás épületének története: megkezdődött a régóta üresen álló, az utóbbi időben már rohamosan pusztuló műemlék helyreállítása az önkormányzat beruházásában, a Magyar Állam és az „EGT Finanszírozási Mechanizmus 2009-2014” támogatásával.

Buda második lóvasútja 1868. június 30-án indult el első útjára a Lánchíd budai hídfője és a Zugliget között. A zugligeti végállomáson először egy fa szerkezetű várópavilon fogadta az utasokat, majd ennek helyén az 1885-ös Budapesti Országos Kiállítás alkalmából, a megnövekedő turistaforgalomra felkészülve alakítottak ki egy nagyobb, tartósabb, téglából és fából készült várócsarnokot és indóházat. A Kauser József (1848-1919) tervezte épület szépségét leginkább az a gazdag fa oromzatos nyeregtető és favázas tornác adja, amely az alpesi, XIX. század eleji nyaralókra és fürdőkre volt jellemző.

A lóvasút pályáját 1896-ban villamosították, 1903-ban pedig elkészült az új villamos-végállomás az egykori Fácán vendéglő alatti szurdokban. A régi lóvasút-végállomás épülete egyszerű megállóhellyé vált, 1977-ben, a Moszkva tér és a Zugliget között közlekedő 58-as járat megszüntetésével pedig végleg elvesztette kapcsolatát a villamossal.

http://www.muemlekem.hu/images/magazin/20161216zugligetindohaz/03.jpg

Az eredeti funkcióját elvesztő épületben először posta, távirda és telefonhivatal kapott helyet, az 1920-as évek elején, a felülről fedett, de oldalról nyitott, fa oszlopos peron befalazásával pedig kétszintes bérházat alakítottak ki a villamosnál dolgozók számára. A rendszerváltást követő években kiköltöztették a lakókat, akiknek helyét hajléktalanok foglalták el. Ők sajnos tovább rombolták az amúgy is rossz állapotú építményt.

Régóta tervezi az önkormányzat az egykori lóvasút-végállomás újjáépítését, de a jelentős költségek miatt csak külső forrás bevonásával megvalósuló fejlesztés jöhetett szóba. Korábban próbálkoztak az ingatlan helyreállítási kötelezettséggel történő értékesítésével, ám érdeklődés hiányában végül úgy döntöttek, hogy az épületet saját kézben tartva, pályázati támogatással igyekeznek felújítani.

A több mint egymilliárd forint összköltségvetésű fejlesztési projektünk az EGT Finanszírozási Mechanizmus 2009-2014 pályázatán sikerrel szerepelt, a kivitelezői szerződést ez év november végén írtuk alá. Az EGT Alapból közel 300 millió forintot nyert a kerület, amelyhez a Normafa rehabilitációs program keretében a Magyar Állam több mint 600 millió forintot tesz hozzá, a fennmaradó költséget pedig a kerület állja” – mondta el Rimóczi János, a városfejlesztési iroda vezetője az egykori lóvasút-végállomás előtt tartott sajtótájékoztatón annak kapcsán, hogy a napokban megkezdődött az épület helyreállítása.

Az irodavezető arról számolt be, hogy a fejlesztés keretében a Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény és Galéria állandó és időszaki kiállításainak, múzeumpedagógiai foglalkozásainak, raktárainak és irodáinak, egy információs pontnak, továbbá egy vendéglátóhelynek fognak helyet biztosítani. A régi végállomás-épület rekonstrukciója során elbontják a középső rész utólagos beépítését, így az egykori nyitott várócsarnok – amit oldalról csak üvegfal fog határolni – ismét eredeti szépségében lesz látható.

Az épületet a föld alatt, a pinceszinten fogják bővíteni, valamint a hegyoldalba süllyesztve egy új, többfunkciós épületrészt hoznak létre, amelyet egyebek mellett multimédiás oktatóteremként, tudományos kutatóhelyként, filmvetítések, konferenciák helyszínekén tudnak majd használni. Az épületegyüttes gépészetét a környezettudatosság és fenntarthatóság elveit szem előtt tartva tervezték meg, ennek szellemében a hűtésről és a fűtésről egy talajszondás, hőszivattyús rendszer fog gondoskodni.

http://www.muemlekem.hu/images/magazin/20161216zugligetindohaz/allo.jpgJelenleg az épület megőrzendő részeinek teljes feltárása zajlik, emellett a nem megtartandó részek bontására, az új pincetér kialakításához szükséges földmunkákra és az alaperősítésre kerül sor ezekben a hetekben” – tájékoztatott Rimóczi János. Hozzátette, hogy a kormányhivatal örökségvédelmi osztályának szakértői napi kapcsolatban vannak a kivitelezőkkel, így azonnal döntés születhet a munkálatok során felmerülő műemlékvédelmi kérdésekben – például arról, hogy a megviselt állapotú faszerkezetből mit kell megőrizni és rendbe tenni, vagy szükség esetén cserélni és korhű módon rekonstruálni. A tervek szerint a beruházás első szakasza, a műemléki rekonstrukció már tavasszal befejeződhet, így hamarosan újra a régi pompájában tündökölhet a kerülettörténeti, valamint közlekedési és építészeti szempontból egyaránt kuriózumnak számító egykori lóvasút-végállomás épülete.

A Zugliget völgye a Normafa alsó kapuja, ahol számos csodálatos épület található, ezek egyike a hajdani lóvasút-végállomás” – jegyezte meg Szabó-Kalmár Éva, a városrendezési és főépítészi iroda vezetője. Hangsúlyozta: a 2013-as Normafa-törvény teremtette meg a lehetőséget, hogy a leromlott állapotú, mégis rendkívüli értéket képviselő műemlékek egy részét megújítsák, és új épületek kialakítása helyett ezekben helyezhessenek el a hegyre látogató közönség számára fontos kiszolgáló funkciókat.

 

A fotók a műemlékem.hu játékosainak állapotjelentéseiből, a látványtervek a Budapest Főváros XII.kerület Hegyvidéki Polgármesteri Hivatal Városfejlesztési Irodától származnak

 

Az egykori zugligeti villamos végállomás a műemlékem.hu adatbázisában

 

 

 

VISSZA A MAGAZIN CÍMLAPJÁRA

 

Forrás: Hegyvidéki Önkormányzat
2016.12.15


Fontosabb kulcsszavak

Aba Sámuel (1) adókedvezmény (1) Al-Duna (1) államalapítás (2) állapotjelentés (2) alsóvár (2) Andrássy-család (1) apátsági templom (4) Aquincumi Múzeum (6) aradi vértanúk (1) Aranymonostor (2) Archaeolingua Alapítvány (1) Árpád-kor (1) ásatás (7) Ausztria (1) avarok (2) barokk (1) Beszédes József (1) BME (1) Bocskai (1) bontás (2) Bortemplom (1) bővítés (1) BTM (4) budai vár (4) Budapesti Régészet (2) Budapesti Történeti Múzeum (11) búvárrégészet (1) Buzás Gergely (8) ciszterci (1) ciszterna (1) civilek (1) Csepel (1) Csillag erőd (1) Csontváry (1) Czoma László (1) Dalmácia (3) Dobó István (1) dombóvári vár (1) egri vár (1) együttműködés (1) életveszély (2) első világháború (2) emlékmű (2) emléktábla (1) Építészettörténeti és Műemléki Tanszék (1) Erdély (1) Erdélyi bástya (2) erdélyi fejedelemség (1) Erzsébetváros (1) Europa Nostra (1) Év Kiállítása (1) Év Múzeuma (1) falkép (4) falkutatás (1) famaradvány (1) fellegvár (1) feltárás (28) felújítás (21) felújítás (1) Fenékpuszta (1) ferences templom (1) ferencesek (1) Festetics (1) Floralia (1) földvár (2) Ford (1) Forster Központ (2) freskók (3) FUGA (1) füleki vár (2) Galamb József (1) gepidák (1) gőzmozdony (1) hadi régészet (1) hagyományőrzés (1) Hajdúsági Múzeum (1) halomsír (1) halomsír (1) Határeset (12) határon túl (12) határon túl (1) Helikon (1) helyreállítás (7) helytartói palota (1) Herman Ottó Múzeum (1) honfoglalók (2) Horvátország (2) Hunyadi János (1) I. Géza (1) ICOMOS (6) II. András (1) II. Rákóczi Ferenc (1) indóház (1) ipari örökség (1) ispánság (1) Istvántelki Főműhely (1) Janotti Judit (1) Kálmán Peregrin (1) kályha (1) kályhacsempe (1) kaputorony (1) Karoling (1) kastély (3) kastélypark (3) katolikus templom (1) kegyhely (1) kelta (1) kiállítás (9) kincs (1) kincslelet (1) királyi palota (1) királysír (8) királytemetkezés (10) Kiscell (1) Kisnemesi Otthonok Országos Találkozója (1) Klissza (1) kocsis temetkezés (1) KÖH (2) kolostor (3) Komor Marcell (1) KÖN (1) Konok Tamás (1) könyvbemutató (1) korona (2) Kovács Olivér (1) középkor (2) Közkincs-kereső (1) Közlekedési Múzeum (1) Kulturális Örökség Napjai (1) Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (2) kúria (1) kutatás (3) Láng Orsolya (1) Lassányi Gábor (1) látogatóközpont (1) Lechner Tudásközpont (1) Liget Projekt (1) Lóvasút (1) Luxemburgi Zsigmond (1) Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ (3) Magyar Károly (1) Magyar Nemzeti Múzeum (2) Máré-vár (1) Mátyás Király Múzeum (4) Mercedes-gyár (1) Mezős Tamás (2) Mithrász (2) mohácsi csata (2) Mór püspök (1) műemlék (12) műemlékem.hu (1) műemléki világnap (2) műemlékvédelem (13) Műemlékvédelmi Szakmérnöki tanfolyam (1) muhi csata (1) műtárgy (1) műtárgy (1) múzeum (6) Múzeumok Éjszakája (2) Múzeumok Majálisa (1) Múzeumok Majálisa (1) Nagy Gergely (1) nagyberuházás (1) Nagyváradi vár (1) Nándorfehérvári diadal (1) Nemzeti Hauszmann Program (1) Nemzeti Kulturális Alap (3) népi építészet (3) Népi Építészeti Program (1) népi műemlék (5) népvándorlás (1) nógrádi vár (1) Novigrad (1) ókeresztény (1) Olimpia Hotel (1) Olof Palme-ház (1) oltár (1) omlás (1) Örökségvédelem Kollégiuma (2) Orseolo Péter (1) őskor (3) őslény (1) ostrom (3) palánk (1) paleontológia (1) pálos (1) Palotajátékok (1) pályázat (2) Pétermonostora (1) pincerendszer (1) posta (2) premontrei (2) Pulszky Társaság (1) Rákóczi (1) református templom (2) régészet (14) Régészeti Örökségvédelmi Igazgatóság (1) rekonstrukció (4) reneszánsz (1) RepTár (1) reptér (1) restaurálás (5) Rezi Kató Gábor (1) római kor (3) Rómer Flóris Terv (2) Sághi Attila (3) Salamon-torony (3) sánc (1) Sándy Gyula (1) sírbolt (1) sírépítmény (2) sólyi templom (1) szarkofág (2) szarmaták (2) szecesszió (2) Szent László (1) Szent Margit (1) Szent Mihály plébániatemplom (1) szentély (1) Szerbia (1) szkíták (2) szobor (1) tájház (1) tanösvény (2) tatárjárás (1) Teleki László Alapítvány (5) település (1) temetkezés (3) temető (3) templom (1) templom (3) teszkulcs (3) teszt, valami (1) Tomka Gábor (1) török fürdő (1) török kor (3) Tóth Zsolt (1) váci vár (1) vajdaság (1) vár (7) Varga Mariann (1) Várkapitányság (2) Várkert bazár (1) Várkert kioszk (1) várkutatás (2) vármúzeum (1) városfal (1) Városliget (1) vaskor (2) vasút (1) veszély (1) Világörökség (3) víz alatti régészet (1) vonat (1) Wilhelm Gábor (2) Ybl Miklós (1)


Kapcsolódó cikkek

Festőművész unokája is mesélt az építészről és nagyapáról, azaz Sándy Gyuláról a Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény és a Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ közös kiállításának megnyitóján.