Megújulásunk támogatója:  

Baross Gábor Mauzóleuma


A frissen felépült mauzóleum 1895-ben.

A frissen felépült mauzóleum 1895-ben.

Forrás: Ladislav Remšík / Panoramio

Forrás: Ladislav Remšík / Panoramio

Forrás: Miro Toman / Panoramio



Ország:
Szlovákia
Szélesség (lat):
N 48° 58,825'
Hosszúság (lon):
E 18° 13,392'
Védettség van?
nem tudom
Típus:
Síremlék
Jelentőség:
Egyetemes jelentőség: 2
Jelentőség a szűkebb környezet/adott ország szempontjából: 3
Magyar történelmi jelentőség: 4
A település mai neve:
A település magyar neve:
A település német neve:
A település latin neve:
Cím:
A falutól délkeletre, külterületen lévő temetőben.
Egyéb adat:
Klobusic ma közigazgatásilag a közeli Illava város része.
Rövid leírás:
Bellusi Baross Gábor 1848-ban született egy Pruzsina nevű, apró, Trencsén megyei szlovák többségű faluban, magyar középnemesi családban. Lévai, majd esztergomi gimnazista évek után Pesten jogi végzettséget szerzett. Ezután hazatért és trencsén megyében különféle közigazgatási állásokat töltött be. A tevékeny ifjút alig 27 évesen országgyűlési képviselővé választották Illaván, szabadelvű programmal. A jó szónoki képességekkel és végtelen munkabírással rendelkező ifjút előbb államtitkárrá, majd 1886-ban közmunka- és közlekedésügyi miniszterré nevezték ki. Bár minisztersége korai halála miatt mindössze 5 évig tartott, ezalatt szinte páratlan teljesítményével tűnt ki. Széchenyi István nyomdokain járva a magyar ipar és kereskedelemügy egyik legfontosabb tényezőjének a modern, gyors és olcsó közlekedést és szállítási lehetőségeket tartotta. Mindenek elé sorolva fejlesztette a magyarországi vasúthálózatot. Minisztersége idején az állami vasúthálózat hossza több, mint 3000 km-rel nőtt, (!) egész országrészeket kapcsolva ezzel be a nemzetközi forgalomba. Máig is alkalmazott újításként az állami vasútvonalakon bevezette a zóna-díjszabást (a jegyáraknak a megtett kilométerekhez való kötését). A nagyon kis ill. nagyon nagy távolságra szóló jegyárak csökkentése által soha nem látott mértékben fejlődött a városkörnyéki ill. a távolsági személyszállítás. A vasúti tisztek képzésére új iskolát alapított. Szorgalmazta a szárazföldi úthálózat fejlesztését, a meglévő utak karbantartását, új főútvonalak és Duna-hidak építését. Ugyancsak Széchenyi kezdeményezését folytatva támogatta a tengeri és folyami hajózás fejlesztését - folytatva pl. a Dunán a Vaskapu szabályozását. Felismerve jelentőségét, támogatta a modern postaügy, a távközlés, a telefon és a távírda vonalak fejlesztését, az ezzel foglalkozó szakemberek képzését. A gazdaság szervezésének elősegítésére kamarákat, takarékpénztárakat alapított.

Tevékeny életét 44 éves korában, 1892-ben vette el az együtt jelentkező és általa elhanyagolt tífusz és a mellhártyagyulladás. Halálát országos megrendülés követte. Díszes budapesti búcsúztatás után tetemét az illavai plébániatemplomban ravatalozták fel.

A családja birtokához tartozó Klobusic faluban álló, szecessziós stílusú Baross mauzóleumot a Magyar Állam építtette fel 1895-ben. Ide helyezték el a "Vasminiszter" fémkoporsóban nyugvó maradványait az egyetlen helyiségből álló mauzóleum egyedüli halottjaként. A koporsó a mauzóleum padlójába alig 1 méterre mélyedő, kovácsolt vas korláttal övezett és két rövid lépcsőn is megközelíthető részen helyezték el. Fölötte a falon az Illava testvérvárosi címével büszkélkedő Győr városa által kihelyezett emléktábla hirdeti Baross nevét. Ugyancsak Győr készíttette a mauzóleum külső falán látható, kétnyelvű szöveget tartalmazó táblát is.

Virtuális túra tehető az épület körül ezen az internetes helyen: http://www.virtualtravel.sk/en/panorama/trencin-region/ilava/city-attractions/tomb-of-gabor-baross/

Képzeletben beléphetünk a mauzóleumba is e kisfilm segítségével: https://www.youtube.com/watch?v=zsQWPr5__Ws
Adatlapot készítette:
szépmíves
Adatfelvétel ideje:
2016-08-23 12:26:22
 
 

Összetett keresés

Új jelentés készítéséhez be kell jelentkezni.

Közeli objektumok

Kőhíd (4.357 km)
Hamman-fürdő (8.740 km)
Oroszlánkő vára (11.098 km)
Lednic vára (14.492 km)
Trencsén vára (16.114 km)
Zsinagóga (16.444 km)