Megújulásunk támogatója:  

Majki remete

Majki kamalduli kolostor, Majkpuszta
Pályázó: Pápi61
Kép dátuma: 2015.09.09 16:20
Feltöltés dátuma: 2016.04.20 15:38

némasági fogadalom

Majki remete

 
 

Eddig 2 ember értékelte.

Értékeléshez jelentkezz be!

2016.05.07 20:21 kloÉrtékelés: 1 

A Majkon lefotózott fotó beküldése a pályázatba tragikus, de István elemzése roppant szórakoztató.

2016.04.28 23:20 Szőnyi IstvánÉrtékelés: 1 

Ebben a hónapban ez az egyik kedvenc képem. Ugyanis a fotográfiában már-már szokványosnak számító "kép a képben" kompozíció originális megújítására mutat példát. Amíg a műfaj klasszikusai mindenféle kompozíciós trükkökkel próbálkoztak, hogy vizuálisan valahogy belekomponáljanak az adott képkivágásba egy önálló képként is értelmezhető motívumot, a mi fotósunk minden különösebb teketória és skrupulus nélkül egyszerűen lefotózott egy feltehetően egy kiállításon, netán a majki kolostorban a falra függesztett fotót, mégpedig a hozzátartozó felirattal együtt, és látszólag mint egy talált tárgyat beküldte a "Romlás virágai", vagy a "Nemzeti és történelmi emlékhelyek" fotópályázatra. Az, hogy tematikailag egyikbe sem illik bele, azt feledteti ez a formabontó posztmodern gesztus. Ennek a képnek a láttán a "mimézis mimézise", illetve a "kettős tükrözés" esztétikai kategóriái jutnak önkéntelenül is eszembe. Egyetlen dolog bizonytalanít el, de ez is csak amolyan szerzői jogi akadékoskodás: a fotós bizonytalanságban hagy bennünket abban a tekintetben, hogy az eredeti fotó kinek az alkotása, és hol kapta lencsevégre. Ha a majki remetét ábrázoló fotó a saját fotója, akkor ezt is jelezhette volna, ha nem az ő alkotása, akkor arra is utalhatott volna. Bár a posztmodern művészetben megszokhattuk már, hogy más szerzőktől minden szerzői jogi fenntartás nélkül átemelhetők akár teljes fejezetek is – természetesen idézőjelek és hivatkozások nélkül. Kompozíciós szempontból egy külön fejezetet lehetne szentelni az eredeti képnek is, de elemzésünk tárgya a fotós által beküldött fotó, amelynek nem győzöm eléggé hangsúlyozni a fotográfiai konvenciókat merészen megszegő kompozícióját. Mindenekelőtt azt, hogy a fal és a kép síkjával nem párhuzamosan fotózta le a falon függő képet, ahogy mindenki más tette volna. Ezáltal a kompozíció sokkal dinamikusabb és izgalmasabb lett. A fotós ezen túlmenően két fotográfiai eszközzel egészítette ki az eredeti képet, amely ezáltal igazán mély szimbolikus jelentésréteggel gazdagodott. A fény és az árnyék szimbolikus használatáról van szó. Az egyik az a fénycsóva, a szimbolikus céllal használt vaku fényének esztétikus visszatükröződése az eredeti fotón ott, ahol kompozíciós szempontból a legnagyobb szükség volt rá: így kaphatott a szerzetes feje egy szinte misztikus ellenpontot. A kép alsó harmadában megjelenő sejtelmes árnyékok révén a fotós önmagát is belekomponálta a képbe – ez a gesztus újabb jelentésréteggel gazdagítja az amúgy is sokrétű kompozíciót: a néző és a nézett – ha jelképesen is, de egymásra vonatkoztatik. Mint a kínai festő legendájában, a mi fotósunk mintegy belép a kép terébe, és ott árnyékként feloldódva maga is részévé válik a kompozíciónak.

2016.04.20 15:39 Pápi61 

tiszteletre méltó

a forduló összes képe
fotópályázat