Megújulásunk támogatója:  

Régi híd

Ország:
Szlovákia
Szélesség (lat):
N 48° 8,322'
Hosszúság (lon):
E 17° 7,034'
Védettség van?
nem
Típus:
Híd
Jelentőség:
Egyetemes jelentőség: 2
Jelentőség a szűkebb környezet/adott ország szempontjából: 4
Magyar történelmi jelentőség: 4
A település mai neve:
A település magyar neve:
A település német neve:
A település latin neve:
Cím:
A középkori eredetű belvárostól délkeletre, a Duna fölött...
Egyéb adat:
Rövid leírás:
A 19. századig Pozsony és a Duna déli partja között csak rövid ideig fennálló, fából készült \"hidak\" szolgálták az átkelést, de ezeket is gyakran megrongálták az áradások és a jégzajlások. Az első, már fixebbnek számító pontonhíd 1825-ben épült és valahol a Koronázási domb tér (ma L. Štúr tér) környékén állt.

A ma álló Régi híd első alakjában 1891-re készült el, Baross Gábor közlekedési miniszter utasítása nyomán. Neve - az uralkodó után - Ferenc József-híd lett. Az acél szerkezetes hídon a közúti forgalom mellett a Pozsony-Szombathely vasúti összeköttetést szolgáló pálya is átfutott. 1920-ban Trianonban Pozsonyt az új csehszlovák államnak ítélték, így a Duna határfolyóvá vált, a hidat pedig M. R. Štefánikról nevezték el. A II. világháború végén a visszavonuló német csapatok a híd szerkezetét felrobbantották, de a pillérek szerencsésen megmenekültek. 1945-ben a várost elfoglaló szovjet Vörös Hadsereg - német hadifoglyok tömeges munkáját is igénybe véve - pár hónap alatt egy rácsos acél szerkezetű, ideiglenesnek szánt hidat építettek a megmaradt pillérekre. Ekkor kapta a Vörös Hadsereg-híd elnevezést, amelyet egészen az 1989-90-es rendszerváltásig viselt. A tervek ellenére ma is ez az eredetileg 1-2 évre szánt, 480 méteres közúti- és vasúti híd áll!

1945-ben a \"győztes\" Csehszlovákia a Duna déli partján három falut csatolhatott el Magyarországtól, köztük Pozsonyligetfalut is, ahol az 1960-as években hatalmas lakótelepek építéséhez kezdtek. A Régi-híd terhelése és jelentősége ugyanakkor némiképp csökkent a - teljes történelmi városrészek eldózerolása árán felépült - Új-híd 1974-es átadásakor.

A 2000-es évekre a híd műszaki állapota végérvényesen tarthatatlanná tette a további használatot, így azt lezárták, beton elemeit elbontották. Elhelyeztek ugyanakkor egy deszka szerkezetet, amin a gyalogosok és a biciklisták továbbra is átmehetnek a hídon. Többek kezdeményezték az egész híd műemléki védelmét, de a hatóságok csak a hídfőknél álló vámházak védetté nyilvánítását támogatták. A tervek szerint a pillérek megtartása mellett a híd fémszerkezetét szétszedik, az új hídon pedig a vasút mellett gyorsvillamos is jár majd a két városrész között.
Adatlapot készítette:
szépmíves
Adatfelvétel ideje:
2012-07-25 12:21:37
 
 

Összetett keresés

Új jelentés készítéséhez be kell jelentkezni.