Megújulásunk támogatója:  

Havazás után

Fakereszt, Balatonlelle
Pályázó: csavargó
Kép dátuma: 2016.01.07 11:53
Feltöltés dátuma: 2016.02.12 12:36

Havazás után

 
 

Eddig 1 ember értékelte.

Értékeléshez jelentkezz be!

2016.03.07 22:18 Szőnyi István 

Egy fotó összhatása alapvetően attól függ, hogy a kompozíciót alkotó elemek hogyan helyezkednek el a képkivágásban. Mármost ezen a képen - ahogy alább szóvá tettem - a tényleges vizuális információt tartalmazó motívumok közül a keresztből a szükségesnél kevesebb, az alsó havas sávból a kelleténél lényegesen több látszik, amit sem tartalmilag, sem hangulatilag nem indokol semmi. Erre a kritikai észrevételre azt válaszolni, hogy "teljesen mindegy, hogy a kereszt pont a tetejénél lett vágva", az én felfogásom szerint esztétikai blaszfémia. Hogy az eszmei és transzcendens értelmű szentségtörést ne is említsem. Csak hogy egyértelmű legyen: bármilyen zárt körvonallal rendelkező motívum esetében alapvető kompozíciós szabály, hogy nyomós fotográfiai ok nélkül nem vágunk bele, pláne, ha olyan eszmeileg "védett" motívumról, vallási szimbólumról van szó, mint a kereszt. És ezt nem azért nem tesszük, mert ezáltal úgymond lemaradna valamilyen fontos, "ami befolyásolná a hangulatot", hanem azért, mert egyszerűen nem visz rá a lélek. Ha mindettől - feltéve, de meg nem engedve - el is tekintenénk, még mindig ott kellene lennie az esztétikai megfontolásnak, amely már pusztán formai-kompozíciós okokból sem engedhetné meg, hogy egy ilyen karakteres motívum így megcsonkíttassék. Ha netán az esztétikai megfontolások sem játszanának szerepet, akkor még mindig lehetne bízni a következetes értékítéletben. Ha ugyanis a margitszigeti képek kompozíciós szempontból elmarasztalhatók voltak azért, mert a fák csúcsa, illetve a falak látótéren kívül eső része - egyébként tudatos megfontolásból és az optika törvényei miatt - hiányzik róluk, akkor föl nem foghatom, hogy egy ilyen szigorú kritikus a saját fotóján hogy lehetett képes vizuálisan ilyen módon megcsonkítani a keresztet. Ami ott súlyos kompozíciós hibának számított, az itt szóra sem érdemes, hiszen "semmi fontos nem maradt le, ami befolyásolná ezt a hangulatot". A kereszt formai épségét tehát eszmei és kompozíciós okokból kellett volna megőrizni. Mert így bizony ez a fotó éppen olyan esetlegesen "szerkesztett", mint a párja, a Tél. Egyébként csak kicsit fölfelé kellett volna tartani a kamerát, és egy fokkal máris igényesebben lenne szerkesztve. Persze ebben az esetben az optika kegyetlen törvényei miatt szükségképpen megjelenne a képen egy "pici" perspektivikus torzítás, amit viszont az utómunka során néhány mozdulattal egyszerűen lehet javítani. Megengedem, hogy a "kék nem túlerőltetés eredménye", ám a látvány alapján mégis olyannak tűnik, különösen ehhez az általános szürkeséghez viszonyítva, ami távol áll attól, hogy a hó fehérségét hangulatilag felidézze. Vagyis nemcsak az "árnyékokban és nem kicsit lett szürke a hó", hanem egyöntetűen az egész képen. Csak a hó fehérsége maradt le, ami "befolyásolná a téli hangulatot". Legalábbis számomra, mint néző számára.

2016.02.17 16:40 csavargó 

A kép egy téli hangulat akart lenni, így teljesen mindegy, hogy a kereszt pont a tetejénél lett vágva. Semmi fontos nem maradt le , ami befolyásolná ezt a hangulatot. A kék nem túlerőltetés eredménye, hanem a felszakadozó felhőzet miatt előbukkanó égbolt. A fehéret a "reménytelenül kiégett" égboltra állítottam, azaz nincs kiégve,így viszont a hó az árnyékokban valóban kicsit szürke lett.

2016.02.17 00:41 Szőnyi István 

Az előző értékelésbe figyelmetlenségem miatt néhány értelemzavaró hiba csúszott. Íme, a javított változat: Esetlegesen szerkesztett, rosszul exponált kép. Elemi komponálási szabály, hogy nyomós ok nélkül nem vágunk bele egy olyan lényeges eszmei és formai motívumba, mint amilyen ezen a képen a kereszt. Különösen akkor, ha a kép alsó részén annyi felesleges tér ásítozik üresen. A hó színe "hófehér", nem pedig ilyen szürke, a reménytelenül túlexponált égen pedig semmilyen utómunka sem képes segíteni. Lásd a jobb felső sarok kék színbe gyötört részét.

2016.02.17 00:35 Szőnyi IstvánÉrtékelés: 1 

Esetlegesen szerkesztett, rosszul exponált kép. Elemi komponálási szabály, hogy nyomos ok nélkül nem vágunk bele egy olyan lényeges eszmei és formai motívumba, mint amilyen ezen a képen a kereszt. Különösen akkor, ha a kép alsó részén annyi felesleges tér ásítozik üresen. A színe "hófehér", nem pedig ilyen szürke, a reménytelenül túlexponált égen pedig semmilyen utómunka sem képes segíteni. Lásd a jobb felső sarok kék színbe gyötört részét.

a forduló összes képe
fotópályázat