Megújulásunk támogatója:  

Hotelminimál

Hotel, Szeged
Pályázó: piusz
Kép dátuma: 2014.11.15 11:27
Feltöltés dátuma: 2015.07.31 20:24

Hotelminimál

 
 

Eddig 2 ember értékelte.

Értékeléshez jelentkezz be!

2015.08.15 10:36 Szőnyi István 

A magam részéről egy millimétert sem engednék levágni ebből az aranymetszés szabályai szerint megkomponált képből. Ezért is volna nagyon jó, ha az ehhez hasonló esetekben fel lehetne tölteni valahova a kritikusok által jobbnak tartott képkivágást is, aztán mindenki érvelhetne az eredeti kép és a változat(ok) mellett, vagy éppen ellen. Nagyon kíváncsi volnék, hogy ebből a fotóból hol lehetne akár egy centit is levágni anélkül, hogy a kompozíció kiegyensúlyozott arányrendszere fel ne boruljon. Mivel kép jobb oldalán éppen elég nagy a motívumsűrűség, ezért vágás szempontjából elvileg is csak a bal oldal jöhetne számításba – itt viszont nem tudok elképzelni olyan vágást, amely ne tenné tönkre a képet. Nem véletlenül komponálta úgy a fotót a szerző, hogy a bal oldalon három kisméretű, tiszta alapszínekben pompázó ablak dinamikus „dallamíve” feleljen a jobb oldali nagyméretű ablak motívumára, amelynek gazdagon tagolt, változatos tónusú szürkésfehér foltja az apró színes ablakok háttereként ismétlődik meg a kép legnagyobb felületén, amely az aranymetszés szabályainak megfelelően aránylik a nagy ablakot övező világosabb és sötétebb okkersárga sávokhoz. Az egész kompozíció olyan, mint egy színdinamikai tanulmány Johannes Itten: A színek művészete könyvéből. Ez a kép a nevezetes hét színkontraszt közül - pozitív értelemben vett „állatorvosi lóként” mindannyiunk okulására – egyidejűleg többet is szemléltet a „magábanvaló szín-kontraszttól” a „minőségi kontraszton” át a „mennyiségi kontrasztig”, ráadásként pedig kapunk egy színdinamikai ihletettségű, aranymetszésen alapuló szemléltető ábrát a „színek és formák viszonyáról”. Többször hivatkoztam már ezen a felületen erre a fotósok számára is nélkülözhetetlen alapműre – ha valaki nem tanulmányozta volna még, annak kedvcsinálóként mellékelek egy diavetítést, amely dióhéjban összefoglalja a lényeget. Aki veszi a fáradságot, és összeveti az ott leírtakat ezzel a fotóval, talán más szemmel fog nézni erre a képre, és a tanulságok levonása után remélhetőleg a vizuális művészeti ágak alkotásaira, ezen belül a saját és mások fotóira is. http://www.slideserve.com/viet/johannes-itten-a-sz-nek-muv-szete

2015.08.07 21:16 kloÉrtékelés: 4 

Szép arányú minimálfotó,talán egy szűkebb kivágással még erősebb lehetne.

2015.08.05 21:12 Szőnyi István 

A képi történés dinamikájára való tekintettel akár "Ablakszóró" is lehetne a kép címe. Ha nem lenne ilyen erős a mezőny, nálam ez a kép is lehetne a hónap fotója.

2015.08.02 22:09 Szőnyi IstvánÉrtékelés: 5 

A maga nemében ez is tökéletes minimalista kompozíció. Nem egyszerű „szerkesztés”, hanem kompozíció a szó valódi művészi értelmében. A „Várostöredék” és a „Mában a múlt” szerzője ugyanis nem „szerkeszt”, hanem komponál. Ez a téma ugyanis nem az utcán hevert, ennek a képnek a lehetőségét előbb meg kellett látni, vagyis szemmel még az expozíció előtt meg kellett komponálni. Egy háromdimenziós látványt a kép kétdimenziós síkjára vetítve. Csalhatatlan arányérzékkel kiegyensúlyozva a kép alkotóelemeit: az ablakmotívumokat, illetve a színes és semleges tónuselemeket, mégpedig az aranymetszés arányainak megfelelően. Egy néhány motívummal gazdálkodó minimalista fotótól az ember természetszerűleg nem vár el mélyebb eszmei tartalmakat, mert ennek a műfajnak nem ez a funkciója. Ami ebben az esetben a fotós fotográfiai értelemben vett leleményét illeti, az nem más, mint egy harmonikusan kiegyensúlyozott dekoratív és mégis erős belső dinamikával rendelkező emblematikus kompozíció. Mivel szerintem ennek a képnek ez a legfőbb erénye, a leíró jellegű és inkább csak műfaji meghatározásnak alkalmas cím helyett valamilyen olyan címet választottam volna, amely a képi történés lényegére utal. „Ablakdinamika”, vagy „Window-art”.

a forduló összes képe
fotópályázat