Lóvasút indóház

azonosító1193
törzsszám15754
védettségMűemléki védelem
jellegÉpítmény
név jellemzőMai
eredeti kategóriaKözlekedési emlék
eredeti főtípusvárosi vasúti közlekedés
eredeti típusutasforgalmi építmény
eredeti altípusvillamos végállomás épület
megyeBudapest
helységBudapest 13
címVáci út 201.
helyrajzi szám25999
földhivatalFővárosi Kerületek Földhivatala
állapotKifogástalan
rövid leírásVillamos-végállomás üzemi épülete. Emeletes, szabadon álló, romantikus épület. Wagner János, 1867.
külső leírásJelleg:
Szabadon álló, villa jellegű, erősen tagolt tömegű, szimmetrikus épület. A kelet-nyugati tengelyű emeletes fő tömeghez északról és délről egy tengelyes, emeletes oldalszárnyak által közrefogott földszintes részek csatlakoznak, amelyek két, illetve három irányban további alacsonyabb bővítményekkel rendelkeznek. A nyugati főhomlokzaton áttört kerámia-elemekkel díszített törpegaléria. A főhomlokzat földszintjén, az oldalhomlokzatok oromzataiban maszkok.
Szabadon álló, villa jellegű, erősen tagolt tömegű, szimmetrikus épület. A kelet-nyugati tengelyű emeletes fő tömeghez északról és délről egy tengelyes, emeletes oldalszárnyak által közrefogott földszintes részek csatlakoznak, amelyek két, illetve három irányban további alacsonyabb bővítményekkel rendelkeznek. A nyugati főhomlokzaton áttört kerámia-elemekkel díszített törpegaléria. A főhomlokzat földszintjén, az oldalhomlokzatok oromzataiban maszkok. A földszinti étteremben kerámia atlaszfigurák, az emeleti teremben mennyezeti díszítmények díszítmények.
Épült a lóvasút indóházának Wagner János terve szerint.
 szerkesztés

Állapotjelentések

2015.12.29 15:42 klo - állapot: 4 - pont: 12










Van egy kis vizesedés, festékhámlás. Közelről sajnos korántsem egy ékszerdoboz az állapot tekintetében.

2012.06.03 15:17 rlevente - állapot: 5 - pont: 6





Most is jó állapotban van az épület.

2010.11.24 09:09 rlevente - állapot: 5 - pont: 5









Szépen rendbe hozták és azóta is rendben tartják.

Tetszenek azok a "jópofa" figurák :-)

2010.09.28 13:13 prozak01 - állapot: 5 - egyéb

Az itteni lóvasútforgalom kezdeteiről dióhéjban:

"1863-ban maga gróf Károlyi Sándor - kinek birtokához akkoriban Újpest tartozott - javasolja a lóvasút kiépítését, vélhetően a több évtizedes történetre visszatekintő külföldi üzemek hírének hatására. Később e célból szintén ő alapítja meg a Pesti Közúti Vaspálya Társaságot, azaz a PKVT-t. Természetesen az újfajta közlekedési eszköz gondolatát először le kellett nyomni a hivatalok és városatyák torkán, ez, ha nem is gyorsan, de sikerült. Az első lóvasúti kocsik 1866. július 30-án indulnak el, másnaptól pedig már menetrendszerint közlekednek a járművek a Kálvin (akkor még Széna) tér, és Újpest Városkapu (akkor még sehol nem volt a vasúti híd) között. Érdekesség, hogy a lóvasúti állomásépület ("Bagolyvár" vagy "Vadászkastély" néven emlegeti a köznyelv) a mai napig megvan."

Forrás: http://hampage.hu/kozlekedes/vaciutesujpest/index.html#TörténelemóraI

2009.08.13 09:42 prozak01 - állapot: 5 - pont: 3






Szépen rendbe lett hozva, most valami irodaház-féleség van benne.

2008.12.08 07:32 QnJ - állapot: 5 - koordináta: N 47° 33,584' E 19° 4,656' - pont: 1







nagyon jó állapot

2008.10.18 07:26 Pilis50 - állapot: 5 - koordináta: N 47° 33,589' E 19° 4,656' - pont: 5




Nagyon jó állapotban.

2008.06.21 20:00 macska - állapot: 5 - koordináta: N 47° 33,581' E 19° 4,655' - pont: 5






Szépen rendbehozott, szemet gyönyörködtető színfolt ez az épület jelenlegi környezetében.