Megújulásunk támogatója:  

Indóházat mentett a repülőmúzeum

Szombaton, szeptember 1-jén ünneplik a szolnoki RepTár második születésnapját. A térségünkben egyedülálló repüléstörténeti gyűjtemény egy részének közlekedéstörténeti szempontból fontos épület ad helyet, amelyet még a repülés korszaka előtt építettek.

A RepTár üzemeltetője a szolnoki önkormányzat, amely feltehetően jól járt a múzeum megalapításával, hiszen az ilyen típusú intézmények többségétől eltérően nyereségesen működünk, bevételt hozunk a városnak” - mondta el portálunknak Marsi Gabriella, a RepTár Szolnok Nkft. Marketing igazgatója. „Ennek a beruházásnak egy fontos hozadéka volt, hogy az addig kihasználatlanul, egyre romló állapotban lévő egykori vasúti indóház és vízház műemléképületét sikerült felújítani, új pályára állítva ezzel a szűkebb városrészt, hiszen a környezetére is nagy hatással volt a rehabilitáció.

Az egykori indóház jelenleg a RepTár fogadóépülete, amelynek első emeletén már egy bevezető kiállítást találunk a hozzá csatlakozó csarnokban, valamint az udvaron álló repülőgépek világába. Szintén ezen a szinten kapott helyet egy kisebb konferenciák rendezésére alkalmas terem.

Bár az indóház és az udvaron az egykori vízhát most példásan felújítva áll, még kevesebb mint egy évtizeddel ezelőtt sem tűnt kecsegtetőnek a jövőjük. Pedig ugyancsak fontos ipartörténeti emlékek, ha nem is a repülés, de a vasút hőskorából. A Budapestet Szolnokkal összekötő sínpár Magyarország második vasútvonala volt, amelyet egy évvel a váci vonal után adtak át 1847. szeptember 1-jén. Indóházát Wilhelm Paul Spenger tanácsos (aki a Nyugati-pályaudvar elődjének az indóházán is dolgozott) tervezte klasszicista stílusban. A romantikus stílusú vízház néhány évvel később született meg. A Tisza-parti állomás azonban csak egy évtizedig fogadta az utasokat, hiszen a vonal működtetését egy magántársaság vette át, akik új állomást építettek a mai pályaudvar helyén. Az ószolnoki állomás és indóház a város teherforgalmának központja lett.

Az első szolnoki állomás jelentősége igazán a 20. század végén, a teherforgalom csökkenésével kezdett elenyészni. A vágányokat felbontották, a MÁV nem tudott mit kezdeni az üresen, ám műemléki védelem alatt álló épületekkel. Egy időben szó volt róla, hogy múzeumot rendezzenek be benne, ám a Vasúttörténeti Parkot végül a fővárosban alakították ki. Bár 1997-ben, a vasútvonal megnyitásának 150. évfordulóján felújították, a fenntartása már nyűg volt. 2011 végén 70 millió forint körüli kikáltási áron került kalapács alá, ám nem egy magánbefektető (a műemléki védelem, s vele a kötelező fenntartás aligha bizonyult vevőcsalogatónak), hanem Szolnok városa lett az új tulajdonos. 

A RepTár ugyan az első világháborúval kezdődő, elsősorban katonai repülés emlékeit mutatja be, mind repülőgépek, helikopterek, mind interaktív eszközök, mozi és szimulátorok segítségével, a születésnapon szerepet kap a vasút is, hiszen egy Budapestről induló gőzös gördül majd be személykocsikat húzva az intézmény udvarára.

 

 

Fotó, szöveg: Kovács Olivér
2018.08.30


Fontosabb kulcsszavak

adókedvezmény (1) állapotjelentés (2) alsóvár (1) apátsági templom (1) Aquincumi Múzeum (2) aradi vértanúk (1) Aranymonostor (1) Archaeolingua Alapítvány (1) Árpád-kor (1) ásatás (3) avarok (1) barokk (1) bazilika (1) Beszédes József (1) BME (1) Bocskai (1) bontás (2) Bortemplom (1) BTM (1) BTM (3) budai vár (1) Budapesti Régészet (2) Budapesti Történeti Múzeum (4) búvárrégészet (1) ciszterna (1) civilek (1) Csontváry (1) Czoma László (1) Dalmácia (2) dombóvári vár (1) egri vár (1) együttműködés (1) életveszély (1) élő interpretáció (1) emlékmű (1) emléktábla (1) Építészettörténeti és Műemléki Tanszék (1) erdélyi fejedelemség (1) Erzsébetváros (1) Europa Nostra (1) Év Kiállítása (1) Év Kiállítása (1) Év Múzeuma (1) Év Múzeuma (1) falkép (4) feltárás (9) felújítás (1) felújítás (10) Fenékpuszta (1) ferences templom (1) ferencesek (1) Festetics (1) földvár (1) Ford (1) Forster Központ (1) freskók (1) FUGA (1) füleki vár (2) Galamb József (1) gepidák (1) gőzmozdony (1) hadi régészet (1) hagyományőrzés (1) halomsír (1) halomsír (1) Határeset (5) határon túl (1) határon túl (5) Helikon (1) helyreállítás (2) helytartói palota (1) honfoglaló (1) honfoglaló (1) honfoglalók (1) Horvátország (2) I. Géza (1) ICOMOS (2) indóház (1) ispánság (1) Istvántelki Főműhely (1) Janotti Judit (1) Kálmán Peregrin (1) kályha (1) kályhacsempe (1) kaputorony (1) Károlyiak (1) kastély (1) kastélypark (1) katolikus templom (1) katonai fürdő (1) kegyhely (1) kiállítás (5) királyi palota (1) királysír (3) királytemetkezés (4) Kiscell (1) Kisnemesi Otthonok Országos Találkozója (1) Klissza (1) KÖH (2) kolostor (2) Komor Marcell (1) korona (1) középkor (2) Közkincs-kereső (1) Közlekedési Múzeum (1) Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (2) kúria (1) kutatás (2) Lassányi Gábor (1) látogatóközpont (1) Lechner Tudásközpont (1) limes (1) Luxemburgi Zsigmond (1) m (1) Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ (2) Magyar Károly (1) Magyar Nemzeti Múzeum (1) Mátyás Király Múzeum (2) Mercedes-gyár (1) Mezős Tamás (2) Mithrász (2) mohácsi csata (1) mozaik (1) műemlék (12) műemlékem.hu (1) műemléki világnap (1) műemlékvédelem (9) Műemlékvédelmi Szakmérnöki tanfolyam (1) műtárgy (1) műtárgy (1) muzeológia (1) múzeum (6) Múzeumok Éjszakája (2) Múzeumok Éjszakája (1) Múzeumok Majálisa (1) Múzeumok Majálisa (1) Nagyváradi vár (1) Nemzeti Kulturális Alap (3) népi építészet (2) népi műemlék (3) népvándorlás (1) nógrádi vár (1) Novigrad (1) Olimpia Hotel (1) oltár (1) omlás (1) Örökségvédelem Kollégiuma (2) őskor (1) pálos (1) pályázat (2) Pétermonostora (1) Pulszky Társaság (1) Rákóczi (1) református templom (2) régészet (12) rekonstrukció (2) RepTár (1) reptér (1) restaurálás (4) Rezi Kató Gábor (1) római kor (2) Rómer Flóris Terv (1) Salamon-torony (2) Sibrik-domb (1) sírbolt (1) sírépítmény (1) sólyi templom (1) szarkofág (2) szarmaták (2) szecesszió (2) Szent László (1) Szent Margit (1) Szent Mihály plébániatemplom (1) szentély (1) szkíták (2) tanösvény (2) Teleki László Alapítvány (2) település (1) temetkezés (3) temető (1) templom (2) teszkulcs (3) teszt, valami (1) Tomka Gábor (1) topográfia (1) váci vár (1) vajdaság (1) vár (1) vár (3) Várkert bazár (1) Várkert kioszk (1) vármúzeum (1) vaskor (2) vasút (1) veszély (1) Világörökség (2) víz alatti régészet (1) vonat (1) Wilhelm Gábor (2) Ybl Miklós (1)