Megújulásunk támogatója:  

Feltámad a legendás páncélos

Hamarosan működőképes lesz a Magyarországon egyetlen megmaradt Nimród – a második világháborús páncélozott légvédelmi gépágyút a budapesti Petőfi-laktanyában újítják fel.
Hamarosan működőképes lesz a Magyarországon egyetlen megmaradt Nimród – a második világháborús páncélozott légvédelmi gépágyút a budapesti Petőfi-laktanyában újítják fel.

http://www.muemlekem.hu/images/magazin/20100213nimrod/002.jpgMég több kép

 

Összesen százharmincöt darabot gyártottak a Nimródból, Magyarországon ez az egyetlen megmaradt példány” – mondta el a Petőfi-laktanya gépjármű-javító műhelyében a műemlékem.hu-nak Dr. Bonhardt Attila ezredes, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum Hadtörténelmi Levéltár és Irattárának igazgatója. Hozzátette: a 40 milliméteres, sorozatlövő ágyúval felszerelt, hat fős személyzettel működő Nimród a második világháború haditechnikájának felbecsülhetetlen értékű emléke.

Maga a műhely is mintha időutazás volna: lánctalpas monstrumok állnak benne (ahogyan az udvaron is), s néhány példány ma is működőképes. A különböző típusok a haditechnika fejlődéséről vallanak, az alig 12 tonnás Nimród eltörpül a műhely sarkában álló, több mint 40 tonnás, 1971 óta gyártott szovjet T-72-es mellett.

A Nimród korszerű volt a maga korában, azonban bizonyos vonatkozásokban a háború alatt hátrányba került az újabb fejlesztésű páncélosokkal szemben” – mondta Bonhardt Attila.

A svéd licenc alapján gyártott, helyenként módosított magyar páncélvadász páncélozott légvédelmi gépágyút a harmincas években tervezték, a feladata eredetileg földi és levegőben lévő célpontok megsemmisítése volt.

http://www.muemlekem.hu/images/magazin/20100213nimrod/007.jpg

http://www.muemlekem.hu/images/magazin/20100213nimrod/009.jpgKülönösen a repülőgépek ellen bizonyult hatékonynak: a gyalogsági hadműveleteket kísérte és a 40 milliméteres könnyen mozgatható Bofors légvédelmi gépágyúval ellenőrzés alatt lehetett tartani a légteret. Kezdetben más páncélosok ellen is bevetették, azonban a nagyobb számban 1941-ben hadrendbe állított szovjet T-34-esek páncélzatát már nem tudta áttörni, ezért elsődleges feladata a légvédelem és a gyalogság támogatása lett.

Többnyire lesállásból vetették be, sorozatlövőként öt lövést adott le gyors egymásutánban. Nyitott felépítménye miatt meglehetősen védtelen volt a kezelő személyzet, azonban így is a Magyar Királyi Honvédség egyik legjobban használható járműve volt.

Ez a Nimród úgy maradhatott meg, hogy elromlott” – tette hozzá az ezredes. A most restaurálás alatt lévő példányt először a Dráva mentén vetették be, majd a románok átállása után a dél-keleti országrészbe vezényelték át. 1944 őszén már tervezték a magyar kiugrást a háborúból, ezért Budapestre rendelték, ám ez a példány Kecskemét térségében mozgásképtelenné vált. Budapestre vontatták és beállították a Hadtörténeti Intézet és Múzeum (akkor még részben Nándor-laktanya) udvarára, szemben a kapuval, hogy működőképes ágyúját használhassák az ellenség betörése esetén. Ám az ellenség nem tört be, a Nimród pedig használatlanul állt évtizedeken át az udvaron. Köré szervezték az azóta már felszámolt haditechnikai parkot, s végül néhány esztendeje került szerelőműhelybe.

http://www.muemlekem.hu/images/magazin/20100213nimrod/013.jpgA Nimród restaurálása hamarosan véget ér. Nem csak a motorja, de az ágyúja is működőképes lesz – a Hadtörténeti Intézet és Múzeum reménye szerint haditechnikai bemutatók alkalmával ismerkedhet majd meg a közönség a páratlan magyar harceszközzel.

 

Még több kép

 

Kapcsolódó cikkünk:

Doni katasztrófa: háborús bűnös harceszközök

 

VISSZA A MAGAZIN CÍMLAPJÁRA

 

Fotó, szöveg: Kovács Olivér
2010.02.13


Fontosabb kulcsszavak

Aba Sámuel (1) adókedvezmény (1) Al-Duna (1) államalapítás (2) állapotjelentés (2) alsóvár (2) apátsági templom (4) Aquincumi Múzeum (6) aradi vértanúk (1) Aranymonostor (2) Archaeolingua Alapítvány (1) Árpád-kor (1) ásatás (6) avarok (2) barokk (1) Beszédes József (1) BME (1) Bocskai (1) bontás (2) Bortemplom (1) bővítés (1) BTM (3) budai vár (4) Budapesti Régészet (2) Budapesti Történeti Múzeum (9) búvárrégészet (1) Buzás Gergely (7) ciszterci (1) ciszterna (1) civilek (1) Csepel (1) Csillag erőd (1) Csontváry (1) Czoma László (1) Dalmácia (3) Dobó István (1) dombóvári vár (1) egri vár (1) együttműködés (1) életveszély (2) első világháború (2) emlékmű (2) emléktábla (1) Építészettörténeti és Műemléki Tanszék (1) Erdély (1) Erdélyi bástya (1) erdélyi fejedelemség (1) Erzsébetváros (1) Europa Nostra (1) Év Kiállítása (1) Év Múzeuma (1) falkép (4) falkutatás (1) famaradvány (1) fellegvár (1) feltárás (26) felújítás (21) felújítás (1) Fenékpuszta (1) ferences templom (1) ferencesek (1) Festetics (1) Floralia (1) földvár (2) Ford (1) Forster Központ (2) freskók (3) FUGA (1) füleki vár (2) Galamb József (1) gepidák (1) gőzmozdony (1) hadi régészet (1) hagyományőrzés (1) Hajdúsági Múzeum (1) halomsír (1) halomsír (1) Határeset (11) határon túl (12) határon túl (1) Helikon (1) helyreállítás (7) helytartói palota (1) Herman Ottó Múzeum (1) honfoglalók (2) Horvátország (2) Hunyadi János (1) I. Géza (1) ICOMOS (6) II. András (1) II. Rákóczi Ferenc (1) indóház (1) ipari örökség (1) ispánság (1) Istvántelki Főműhely (1) Janotti Judit (1) Kálmán Peregrin (1) kályha (1) kályhacsempe (1) kaputorony (1) Karoling (1) kastély (2) kastélypark (2) katolikus templom (1) kegyhely (1) kelta (1) kiállítás (8) kincs (1) kincslelet (1) királyi palota (1) királysír (7) királytemetkezés (8) Kiscell (1) Kisnemesi Otthonok Országos Találkozója (1) Klissza (1) kocsis temetkezés (1) KÖH (2) kolostor (3) Komor Marcell (1) KÖN (1) Konok Tamás (1) könyvbemutató (1) korona (2) középkor (2) Közkincs-kereső (1) Közlekedési Múzeum (1) Kulturális Örökség Napjai (1) Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (2) kúria (1) kutatás (3) Láng Orsolya (1) Lassányi Gábor (1) látogatóközpont (1) Lechner Tudásközpont (1) Liget Projekt (1) Lóvasút (1) Luxemburgi Zsigmond (1) Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ (3) Magyar Károly (1) Magyar Nemzeti Múzeum (2) Máré-vár (1) Mátyás Király Múzeum (4) Mercedes-gyár (1) Mezős Tamás (2) Mithrász (2) mohácsi csata (2) Mór püspök (1) műemlék (12) műemlékem.hu (1) műemléki világnap (2) műemlékvédelem (13) Műemlékvédelmi Szakmérnöki tanfolyam (1) muhi csata (1) műtárgy (1) műtárgy (1) múzeum (6) Múzeumok Éjszakája (2) Múzeumok Majálisa (1) Múzeumok Majálisa (1) Nagy Gergely (1) nagyberuházás (1) Nagyváradi vár (1) Nándorfehérvári diadal (1) Nemzeti Hauszmann Program (1) Nemzeti Kulturális Alap (3) népi építészet (3) Népi Építészeti Program (1) népi műemlék (5) népvándorlás (1) nógrádi vár (1) Novigrad (1) ókeresztény (1) Olimpia Hotel (1) Olof Palme-ház (1) oltár (1) omlás (1) Örökségvédelem Kollégiuma (2) Orseolo Péter (1) őskor (3) őslény (1) ostrom (3) palánk (1) paleontológia (1) pálos (1) Palotajátékok (1) pályázat (2) Pétermonostora (1) pincerendszer (1) posta (2) premontrei (2) Pulszky Társaság (1) Rákóczi (1) református templom (2) régészet (14) Régészeti Örökségvédelmi Igazgatóság (1) rekonstrukció (4) reneszánsz (1) RepTár (1) reptér (1) restaurálás (5) Rezi Kató Gábor (1) római kor (3) Rómer Flóris Terv (2) Sághi Attila (3) Salamon-torony (3) sánc (1) Sándy Gyula (1) sírbolt (1) sírépítmény (2) sólyi templom (1) szarkofág (2) szarmaták (2) szecesszió (2) Szent László (1) Szent Margit (1) Szent Mihály plébániatemplom (1) szentély (1) Szerbia (1) szkíták (2) szobor (1) tájház (1) tanösvény (2) tatárjárás (1) Teleki László Alapítvány (5) település (1) temetkezés (3) temető (3) templom (1) templom (3) teszkulcs (3) teszt, valami (1) Tomka Gábor (1) török fürdő (1) török kor (3) Tóth Zsolt (1) váci vár (1) vajdaság (1) vár (7) Varga Mariann (1) Várkapitányság (1) Várkert bazár (1) Várkert kioszk (1) várkutatás (2) vármúzeum (1) városfal (1) Városliget (1) vaskor (2) vasút (1) veszély (1) Világörökség (2) víz alatti régészet (1) vonat (1) Wilhelm Gábor (2) Ybl Miklós (1)