Megújulásunk támogatója:  

Diadal után hanyatlás

Komárommal különösen az elmúlt bő másfél évszázadban járatott meg mélységet és magasságot egyaránt a történelem hullámvasútja.
Komárommal különösen az elmúlt bő másfél évszázadban járatott meg mélységet és magasságot egyaránt a történelem hullámvasútja.

http://www.muemlekem.hu/images/magazin/20110217komarom2/002.jpg

Egységben volt az erő? - a cikk első része

A 18. században, amikor a török veszély végleg elmúlt, egyre kevésbé látszott célszerűnek az Öregvár és az Újvár fenntartása. II. József még a lebontásukat is elrendelte, azonban a napóleoni háborúk ismét igazolták a város és a vár stratégiai helyzetét. 1809-ben ugyanis, miután a francia császár Bécset elfoglalta, a sietve megerősített erődöt és várost meglátogatta I. Ferenc osztrák császár-magyar király. Az uralkodó ekkor határozta el, hogy itt, a Duna és a Vág összefolyásánál kell megépíteni a birodalom legnagyobb erődrendszerét, amely kétszázezer katona befogadására képes. 19. század eleji stratégia szellemében különálló erődöket terveztek, amelyeket nem fal, hanem tűzerő köt össze.

Elsőként az Öregvárat és az Újvárat korszerűsítették, illetve elkezdődött a nyugati-északi Nádor-vonal, illetve a keleti Vág-vonal kiépítése. Az egyes bástya kivételével ennek a vonalnak az elemei a mai napig megvannak, ám az erődrendszer kiépítését félbeszakította az 1848-49-es forradalom és szabadságharc” - mondta Mácza Mihály történész.

Ugyan még csak félkész volt az erődrendszer, s a várost 1848-ban tűzvész pusztította (eltüntetve mindazt, ami a középkorból az átépítések és a földrengés után még megmaradt), Klapka György sikeresen védte az osztrák csapatokkal szemben Komáromot és az erődöket, annyira, hogy a tábornoknak „különbékét” sikerült kiharcolnia: a császári hadvezetés a hosszúnak tűnő ostrom helyett megadta a szabad elvonulást és a sérthetetlenséget a védőknek, cserébe az erődök és a város átadásáért. Maga Klapka is neki akart kezdeni az erődrendszer további bővítésének: a mai monostori erőd helyén tervezett védművekkel a bécsi országutat és a Duna hajóforgalmát egyaránt le lehetett volna zárni.

http://www.muemlekem.hu/images/magazin/20110217komarom2/003.jpg

http://www.muemlekem.hu/images/magazin/20110217komarom2/004.jpgA szabadságharc után folytatódott az erődrendszer kiépítése, ami hátrányos volt a város számára, hiszen az erődvonal beszorította Komáromot a Dunához, lehetetlenné téve terjeszkedését” - folytatta a történész. „A területi problémák az 1892-ben épült Erzsébet-híddal, majd a túlparti Újszőny Komáromhoz csatolásával oldódtak meg végleg 1896-ban, a millennium évében.

Ebben az esztendőben rehabilitálták Klapka tábornokot is, hiszen felavatták a szobrát a városháza előtt. Róna József alkotásának azonban kalandos sors jutott: 1947-ben eltávolították a helyéről, s csak 1991-ben helyezték vissza oda.

A tizenkilencedik század utolsó, huszadik század első évtizedei a gyarapodás, a fejlődés jegyében teltek. Több, ma is meghatározó épület készült el a belvárosban, így a Kultúrpalota is, amelyben jelenleg a Duna Menti Múzeum kap helyet. A trianoni döntéssel azonban kettévágták a várost a Duna mentén” - tette hozzá Mácza Mihály. „Az egykori virágzó nagyvárosból két határ menti kisvárost csináltak.

Az eredeti Komárom (Révkomárom) az első bécsi döntéssel visszakerült Magyarországhoz. 1945-ben azonban ismét elcsatolták. „Ekkor került sor a kitelepítésekre is. Több ezer magyar családot üldöztek el. A kitelepítések után kevesebben éltek a városban, mint 1847-ben” - mondta a történész.

Természetesen ennek megfelelően változott Komárom magyar lakosságának az aránya is. 1941-ben az ott élők 96 százaléka vallotta magát magyarnak. Ez az arány 1991-ben több mint 63, 2001-ben 60 százalék volt. A következő népszámlálás idén lesz, s alighanem azt igazolja majd, hogy folytatódott a magyar lakosság csökkenése.

 

A cikk első része: Egységben volt az erő?

 

Néhány cikk a határon túlról:

Ausztriában magyar a második legnagyobb kripta

A három szomszédvár

Magyarok mérték fel a szlovéniai kisvárost

Állóháború a házsongárdi temetőben

 

 

VISSZA A MAGAZIN CÍMLAPJÁRA

 

2011.02.17


Fontosabb kulcsszavak

Aba Sámuel (1) adókedvezmény (1) Al-Duna (1) államalapítás (2) állapotjelentés (2) alsóvár (2) apátsági templom (4) Aquincumi Múzeum (6) aradi vértanúk (1) Aranymonostor (2) Archaeolingua Alapítvány (1) Árpád-kor (1) ásatás (6) avarok (2) barokk (1) Beszédes József (1) BME (1) Bocskai (1) bontás (2) Bortemplom (1) bővítés (1) BTM (3) budai vár (4) Budapesti Régészet (2) Budapesti Történeti Múzeum (9) búvárrégészet (1) Buzás Gergely (7) ciszterci (1) ciszterna (1) civilek (1) Csepel (1) Csillag erőd (1) Csontváry (1) Czoma László (1) Dalmácia (3) Dobó István (1) dombóvári vár (1) egri vár (1) együttműködés (1) életveszély (2) első világháború (2) emlékmű (2) emléktábla (1) Építészettörténeti és Műemléki Tanszék (1) Erdély (1) Erdélyi bástya (1) erdélyi fejedelemség (1) Erzsébetváros (1) Europa Nostra (1) Év Kiállítása (1) Év Múzeuma (1) falkép (4) falkutatás (1) famaradvány (1) fellegvár (1) feltárás (26) felújítás (21) felújítás (1) Fenékpuszta (1) ferences templom (1) ferencesek (1) Festetics (1) Floralia (1) földvár (2) Ford (1) Forster Központ (2) freskók (3) FUGA (1) füleki vár (2) Galamb József (1) gepidák (1) gőzmozdony (1) hadi régészet (1) hagyományőrzés (1) Hajdúsági Múzeum (1) halomsír (1) halomsír (1) Határeset (11) határon túl (12) határon túl (1) Helikon (1) helyreállítás (7) helytartói palota (1) Herman Ottó Múzeum (1) honfoglalók (2) Horvátország (2) Hunyadi János (1) I. Géza (1) ICOMOS (6) II. András (1) II. Rákóczi Ferenc (1) indóház (1) ipari örökség (1) ispánság (1) Istvántelki Főműhely (1) Janotti Judit (1) Kálmán Peregrin (1) kályha (1) kályhacsempe (1) kaputorony (1) Karoling (1) kastély (2) kastélypark (2) katolikus templom (1) kegyhely (1) kelta (1) kiállítás (8) kincs (1) kincslelet (1) királyi palota (1) királysír (7) királytemetkezés (8) Kiscell (1) Kisnemesi Otthonok Országos Találkozója (1) Klissza (1) kocsis temetkezés (1) KÖH (2) kolostor (3) Komor Marcell (1) KÖN (1) Konok Tamás (1) könyvbemutató (1) korona (2) középkor (2) Közkincs-kereső (1) Közlekedési Múzeum (1) Kulturális Örökség Napjai (1) Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (2) kúria (1) kutatás (3) Láng Orsolya (1) Lassányi Gábor (1) látogatóközpont (1) Lechner Tudásközpont (1) Liget Projekt (1) Lóvasút (1) Luxemburgi Zsigmond (1) Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ (3) Magyar Károly (1) Magyar Nemzeti Múzeum (2) Máré-vár (1) Mátyás Király Múzeum (4) Mercedes-gyár (1) Mezős Tamás (2) Mithrász (2) mohácsi csata (2) Mór püspök (1) műemlék (12) műemlékem.hu (1) műemléki világnap (2) műemlékvédelem (13) Műemlékvédelmi Szakmérnöki tanfolyam (1) muhi csata (1) műtárgy (1) műtárgy (1) múzeum (6) Múzeumok Éjszakája (2) Múzeumok Majálisa (1) Múzeumok Majálisa (1) Nagy Gergely (1) nagyberuházás (1) Nagyváradi vár (1) Nándorfehérvári diadal (1) Nemzeti Hauszmann Program (1) Nemzeti Kulturális Alap (3) népi építészet (3) Népi Építészeti Program (1) népi műemlék (5) népvándorlás (1) nógrádi vár (1) Novigrad (1) ókeresztény (1) Olimpia Hotel (1) Olof Palme-ház (1) oltár (1) omlás (1) Örökségvédelem Kollégiuma (2) Orseolo Péter (1) őskor (3) őslény (1) ostrom (3) palánk (1) paleontológia (1) pálos (1) Palotajátékok (1) pályázat (2) Pétermonostora (1) pincerendszer (1) posta (2) premontrei (2) Pulszky Társaság (1) Rákóczi (1) református templom (2) régészet (14) Régészeti Örökségvédelmi Igazgatóság (1) rekonstrukció (4) reneszánsz (1) RepTár (1) reptér (1) restaurálás (5) Rezi Kató Gábor (1) római kor (3) Rómer Flóris Terv (2) Sághi Attila (3) Salamon-torony (3) sánc (1) Sándy Gyula (1) sírbolt (1) sírépítmény (2) sólyi templom (1) szarkofág (2) szarmaták (2) szecesszió (2) Szent László (1) Szent Margit (1) Szent Mihály plébániatemplom (1) szentély (1) Szerbia (1) szkíták (2) szobor (1) tájház (1) tanösvény (2) tatárjárás (1) Teleki László Alapítvány (5) település (1) temetkezés (3) temető (3) templom (1) templom (3) teszkulcs (3) teszt, valami (1) Tomka Gábor (1) török fürdő (1) török kor (3) Tóth Zsolt (1) váci vár (1) vajdaság (1) vár (7) Varga Mariann (1) Várkapitányság (1) Várkert bazár (1) Várkert kioszk (1) várkutatás (2) vármúzeum (1) városfal (1) Városliget (1) vaskor (2) vasút (1) veszély (1) Világörökség (2) víz alatti régészet (1) vonat (1) Wilhelm Gábor (2) Ybl Miklós (1)