Megújulásunk támogatója:  

Félidőn túl van a kelta halotti kocsi restaurálása

Tavaly kora nyáron bukkantak a római kori kelta kocsis temetkezésre a BTM régészei a III. kerületi Csillaghegyi Strand területén. Folyik a gazdag leletanyag restaurálása, az eredményét feltehetően 2020-ban látatja a nagyközönség.
Tavaly kora nyáron bukkantak a római kori kelta kocsis temetkezésre a BTM régészei a III. kerületi Csillaghegyi Strand területén. Folyik a gazdag leletanyag restaurálása, az eredményét feltehetően 2020-ban látatja a nagyközönség.

Bár a kocsi a mindennapi élet szerves része volt a római birodalom területén, temetkezési kellékként csupán két térségben: a mai Bulgária (Trákia) területén, illetve az egykori Pannonia provincia észak-keleti részén használták. Utóbbi helyen a kelták eraviszkusz törzsének előkelői temetkeztek ezzel a fajta roppant gazdag melléklettel, amelynek feltehetően az volt a célja, hogy segítse a halott túlvilágra utazását. Mivel nagyon nagy anyagi áldozatot követelt, mindennapos semmiképp sem lehetett: térségünkben egy tucat ilyen feltárt kocsis temetkezés ismert, Budapest területén pedig a tavalyi leletegyüttes a második.

Bár kevés kocsis temetkezésről van tudomásunk, a Csillaghegyi Strand területén feltárt elüt az eddig ismert sémáktól. Általában ugyanis vagy szétszedve helyezték el a kocsikat a gödrökben, vagy álló helyzetben – a csillaghegyit azonban beboríthatták a leölt lovakkal együtt, hiszen fejjel lefelé került elő. A fordított helyzet miatt a kocsi futóműve erősebben sérült (a fürdő korábbi építése során feltehetően már megbolygatták a leletegyüttes felső részét), azonban a felépítmény, illetve annak gazdag díszítése – legalábbis a szervetlen anyagok – épen maradt. Ez mintegy négyszáz fémtárgyat: szerkezeti elemet, bronzdíszítést (köztük tíz szobrot) és részben díszített vas alkatrészeket jelentett, s előkerültek a karnisrudak, valamint a réz függönykarikák is, amelyek a függöny felerősítésére szolgáltak, hogy két oldalt el lehessen takarni az utasteret.

Ez a jármű a maga korában olyan presztízsű lehetett, mint korunkban egy Rolls Royce, vagy egy Bentley, az elkészítéséhez komoly szakértelem, illetve a megbízó oldaláról kimagasló anyagi helyzet kellett” - mondta el portálunknak Láng Orsolya régész, az Aquincumi Múzeum igazgatója, aki Schilling Lászlóval, a Magyar Nemzeti Múzeum régész-muzeológusával és Vecsey Ádámmal, a Budapesti Történeti Múzeum főrestaurátorával a Csillaghegyi Strandon tartott sajtótájékoztatón számolt be a leletegyüttes restaurálásáról és leendő bemutatásáról. „Szerencsére a kollégáim már a feltárás korai szakaszában észrevették, milyen páratlan értékre bukkantak, így bekapcsolódott Mráv Zsolt, a kocsis temetkezések elismert szakembere, a Magyar Nemzeti Múzeum régésze is a kutatásba.

Bár ezeket a leletegyütteseket kocsis temetkezésekként ismerjük, az eltemetett közlekedési eszköz, illetve a lovak nem jelentenek egyúttal sírt is, hiszen az elhunytat nem a kocsiban temették el. A hozzájuk tartozó sírt – ha előkerül egyáltalán – egy húsz-harminc méter sugarú körben lehet azonosítani. Csillaghegyen egy, már az ókorban megbolygatott gyermektemetkezés volt a kocsi közelében, ám hogy összefüggenek-e, nem lehet bizonyítani.

A teljes egészében restaurált leletanyagot feltehetően 2020-ban mutatják be a nagyközönségnek.

 

Fotó, szöveg: Kovács Olivér

2018.12.16

Képgaléria a cikkhez

8


Fontosabb kulcsszavak

Aba Sámuel (1) adókedvezmény (1) Al-Duna (1) államalapítás (2) állapotjelentés (2) alsóvár (2) apátsági templom (4) Aquincumi Múzeum (6) aradi vértanúk (1) Aranymonostor (2) Archaeolingua Alapítvány (1) Árpád-kor (1) ásatás (6) avarok (2) barokk (1) Beszédes József (1) BME (1) Bocskai (1) bontás (2) Bortemplom (1) bővítés (1) BTM (3) budai vár (4) Budapesti Régészet (2) Budapesti Történeti Múzeum (9) búvárrégészet (1) Buzás Gergely (7) ciszterci (1) ciszterna (1) civilek (1) Csepel (1) Csillag erőd (1) Csontváry (1) Czoma László (1) Dalmácia (3) Dobó István (1) dombóvári vár (1) egri vár (1) együttműködés (1) életveszély (2) első világháború (2) emlékmű (2) emléktábla (1) Építészettörténeti és Műemléki Tanszék (1) Erdély (1) Erdélyi bástya (1) erdélyi fejedelemség (1) Erzsébetváros (1) Europa Nostra (1) Év Kiállítása (1) Év Múzeuma (1) falkép (4) falkutatás (1) famaradvány (1) fellegvár (1) feltárás (26) felújítás (21) felújítás (1) Fenékpuszta (1) ferences templom (1) ferencesek (1) Festetics (1) Floralia (1) földvár (2) Ford (1) Forster Központ (2) freskók (3) FUGA (1) füleki vár (2) Galamb József (1) gepidák (1) gőzmozdony (1) hadi régészet (1) hagyományőrzés (1) Hajdúsági Múzeum (1) halomsír (1) halomsír (1) Határeset (11) határon túl (12) határon túl (1) Helikon (1) helyreállítás (7) helytartói palota (1) Herman Ottó Múzeum (1) honfoglalók (2) Horvátország (2) Hunyadi János (1) I. Géza (1) ICOMOS (6) II. András (1) II. Rákóczi Ferenc (1) indóház (1) ipari örökség (1) ispánság (1) Istvántelki Főműhely (1) Janotti Judit (1) Kálmán Peregrin (1) kályha (1) kályhacsempe (1) kaputorony (1) Karoling (1) kastély (2) kastélypark (2) katolikus templom (1) kegyhely (1) kelta (1) kiállítás (8) kincs (1) kincslelet (1) királyi palota (1) királysír (7) királytemetkezés (8) Kiscell (1) Kisnemesi Otthonok Országos Találkozója (1) Klissza (1) kocsis temetkezés (1) KÖH (2) kolostor (3) Komor Marcell (1) KÖN (1) Konok Tamás (1) könyvbemutató (1) korona (2) középkor (2) Közkincs-kereső (1) Közlekedési Múzeum (1) Kulturális Örökség Napjai (1) Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (2) kúria (1) kutatás (3) Láng Orsolya (1) Lassányi Gábor (1) látogatóközpont (1) Lechner Tudásközpont (1) Liget Projekt (1) Lóvasút (1) Luxemburgi Zsigmond (1) Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ (3) Magyar Károly (1) Magyar Nemzeti Múzeum (2) Máré-vár (1) Mátyás Király Múzeum (4) Mercedes-gyár (1) Mezős Tamás (2) Mithrász (2) mohácsi csata (2) Mór püspök (1) műemlék (12) műemlékem.hu (1) műemléki világnap (2) műemlékvédelem (13) Műemlékvédelmi Szakmérnöki tanfolyam (1) muhi csata (1) műtárgy (1) műtárgy (1) múzeum (6) Múzeumok Éjszakája (2) Múzeumok Majálisa (1) Múzeumok Majálisa (1) Nagy Gergely (1) nagyberuházás (1) Nagyváradi vár (1) Nándorfehérvári diadal (1) Nemzeti Hauszmann Program (1) Nemzeti Kulturális Alap (3) népi építészet (3) Népi Építészeti Program (1) népi műemlék (5) népvándorlás (1) nógrádi vár (1) Novigrad (1) ókeresztény (1) Olimpia Hotel (1) Olof Palme-ház (1) oltár (1) omlás (1) Örökségvédelem Kollégiuma (2) Orseolo Péter (1) őskor (3) őslény (1) ostrom (3) palánk (1) paleontológia (1) pálos (1) Palotajátékok (1) pályázat (2) Pétermonostora (1) pincerendszer (1) posta (2) premontrei (2) Pulszky Társaság (1) Rákóczi (1) református templom (2) régészet (14) Régészeti Örökségvédelmi Igazgatóság (1) rekonstrukció (4) reneszánsz (1) RepTár (1) reptér (1) restaurálás (5) Rezi Kató Gábor (1) római kor (3) Rómer Flóris Terv (2) Sághi Attila (3) Salamon-torony (3) sánc (1) Sándy Gyula (1) sírbolt (1) sírépítmény (2) sólyi templom (1) szarkofág (2) szarmaták (2) szecesszió (2) Szent László (1) Szent Margit (1) Szent Mihály plébániatemplom (1) szentély (1) Szerbia (1) szkíták (2) szobor (1) tájház (1) tanösvény (2) tatárjárás (1) Teleki László Alapítvány (5) település (1) temetkezés (3) temető (3) templom (1) templom (3) teszkulcs (3) teszt, valami (1) Tomka Gábor (1) török fürdő (1) török kor (3) Tóth Zsolt (1) váci vár (1) vajdaság (1) vár (7) Varga Mariann (1) Várkapitányság (1) Várkert bazár (1) Várkert kioszk (1) várkutatás (2) vármúzeum (1) városfal (1) Városliget (1) vaskor (2) vasút (1) veszély (1) Világörökség (2) víz alatti régészet (1) vonat (1) Wilhelm Gábor (2) Ybl Miklós (1)