Megújulásunk támogatója:  

Vörös-híd maradványai



A teljesen újjáépült Vörös-híd ma. Forrás: Lure / wikimedia

Az eredeti Vörös-híd maradványai az új híd mellett. Forrás: Peter Paulík könyve.

Az eredeti Vörös-híd maradványai az új híd mellett. Forrás: Peter Paulík könyve.
Ország:
Szlovákia
Szélesség (lat):
N 48° 10,439'
Hosszúság (lon):
E 17° 4,439'
Védettség van?
nem
Típus:
Híd
Jelentőség:
Egyetemes jelentőség: 2
Jelentőség a szűkebb környezet/adott ország szempontjából: 3
Magyar történelmi jelentőség: 3
A település mai neve:
A település magyar neve:
A település német neve:
A település latin neve:
Cím:
Cesta na Červený most utca fölött
Egyéb adat:
Rövid leírás:
A Pozsony történelmi városközpontjától jóval északnyugatra, valójában már a korábban önálló Károlyfalu területére esik a ma népszerű kirándulóhelynek számító Malom-völgy. Az itt futó vasútvonalon található ún. Vörös-híd fontos szerepet játszott a modernizálódó város közlekedésében. E hídon át vezetett az első, gőzvontatású vasútvonal Pozsony és a Monarchia fővárosa, a közeli Bécs között. Az eredetileg egy sinpárra készült, a Vödric-patak vize fölött átívelő hídon az első szerelvény 1848. augusztus 20-án gördült keresztül. Nevét az építéséhez használt, vörös színű, vakolatlanul hagyott téglafelületeiről kapta. Az építmény legnagyobb magassága hozzávetőlegesen 17 méter, hossza 215 méter volt. E távolságot 9 db íves nyílással hidalták át, melyek egyike 10,7 m, míg a többi 8 db 15,8 m széles volt. Az élénkülő forgalom igényeire tekintettel 1881-ben 2 sínpárosra szélesítették a hidat.

Sajnos, ezt a hidat a visszavonuló német csapatok 1945 április 4-én felrobbantották, szinte teljesen elpusztítva azt.

Pozsony szovjetkézre kerülését követően a támadó Vörös Hadsereg utász alakulatai rekord idő, alig 7 nap alatt felhúztak ide egy fa gerendákból álló, 7 nyílású, ideiglenes hidat.

A végleges újjáépítésre jóval később került sor MSc Arpád Tesár pozsonyi építész tervei alapján. Az építkezés legfőbb szempontja a gyorsaság volt. A ma álló híd 6 nyílású, melyek közül a legnagyobb nyílás 32,4 m szélességű. Némileg talán a régi hídra reagálva az újonnan épült pillérek és kövezetek vöröses színű kőből épültek. Az új híd 1948. április 30-án nyílt meg.

Az új híd tengelyét 12 méterrel eltolták a régiéhez képest ennek köszönhető, hogy az eredeti híd vörös téglás boltíveinek maradványai, amelyek túlélték a robbantást és az újjáépítést, ma is láthatóak.

A leíráshoz felhasználtuk Peter Paulík: Mosti na území Slovenska. (Bratislava, 2014.) c. munkáját.
Adatlapot készítette:
szépmíves
Adatfelvétel ideje:
2016-11-05 02:03:52
 
 

Összetett keresés

Új jelentés készítéséhez be kell jelentkezni.