Megújulásunk támogatója:  

Vasúti megálló épülete








Ország:
Szerbia
Szélesség (lat):
N 46° 1,113'
Hosszúság (lon):
E 20° 18,876'
Védettség van?
nem
Típus:
Közlekedési létesítmény
Jelentőség:
Egyetemes jelentőség: 2
Jelentőség a szűkebb környezet/adott ország szempontjából: 4
Magyar történelmi jelentőség: 3
A település mai neve:
A település magyar neve:
A település német neve:
A település latin neve:
Cím:
A falu északkeleti szélén, a Vasút (Železnička) utca külső végén
Egyéb adat:
Rövid leírás:
A magyar fővárosból Szegeden át Temesvárra építendő vasút ötlete már az 1840-es években felmerült, de a forradalmi és háborús események miatt csak az 1850-es évek hozták el a megvalósulás lehetőségét. Az Egyházaskért is érintő Szeged-Temesvár közti szakaszt az Osztrák Államvasút-Társaság nevű, megnevezésével ellentétben franciaországi, Rothschild-érdekeltségű magáncég építette meg. Forgalomnak való átadására 1857-ben került sor. A vasút itt hosszabb szakaszon komoly földtöltésen halad. Jól megfigyelhető ez Egyházaskér keleti határában is. E sokkilométeres földművet a 19. század adott technikai lehetőségeinek megfelelően, vagyis talicskával, kézzel építették meg. A helyi természetföldrajzi jellegzetességek miatt e töltésnek a falu árvízkor is gyakran hasznát veszi: a kiöntött Maros vízétől menti meg a települést.

A Bánságot átszelő Szeged-Temesvár vasútvonalat a trianoni béke három darabra vágta: kisebb északi része Magyarországon maradt, középső része - többek közt Nagykikindával és Egyházaskérrel is - az újonnan kreált Szerb-Horvát-Szlovén Királyságnak jutott, míg a délkeleti szakaszt a megnagyobbított Románia kapta. A határok miatt a vonal elvesztette kiemelt tranzitút jelentőségét. Kisebb motorvonatok bonyolították a helyközi személyszállítást, mára pedig a vonal több szakaszán meg is szűnt a közlekedés.

Ilyen felszámolt szakasznak számít az Egyházaskér külterületén húzódó vonal is. A sinpár alatti hatalmas földtöltés még áll, ahogy az elgazosodott sinpálya is megvan. Az egykori vasúti megálló apró, "L" alakú, földszintes épület a Vasút utca végében. Vakolatkanul hagyott falszövete klinkertéglából épült. Maga az épület a megszokott MÁV típusterve alapján épült fel. A ma már erősen romosodó, megbontott tetőzetű házikó egyedüli fennálló mementója egy évszázados közlekedési rendszernek és az értelmetlen országhatár-húzgálás pusztító következményeinek.

A leírás a Vajdasági Magyar Értéktár www.ertektar.rs felhasználásával készült. A fotók Varga Gábor ugyanott közzétett felvételei.
Adatlapot készítette:
szépmíves
Adatfelvétel ideje:
2020-10-21 13:49:02
 
 

Összetett keresés

Új jelentés készítéséhez be kell jelentkezni.