Vasútállomás


















Ország: Szlovákia
Szélesség (lat): N 49° 8,367'
Hosszúság (lon): E 20° 25,429'
Védettség van? igen
Védettség száma:
Típus: Közlekedési létesítmény
Jelentőség: Egyetemes jelentőség: 3
Jelentőség a szűkebb környezet/adott ország szempontjából: 4
Magyar történelmi jelentőség: 4
A település mai neve: Kežmarok
A település magyar neve: Késmárk
A település német neve: Käsemarkt
A település latin neve: Kesmarkium
Cím: Michalská utca a város nyugati szélén
Egyéb adat:
Rövid leírás: Késmárk, az egykori nagy hatalmú, gazdag és fontos szepesi szász város - és egyben az egész régió - gazdasági jelentősége az ország központi részéhez képest az újkorban fokozatosan csökkent. A fő kereskedelmi utak, vasútvonalak éppúgy elkerülték Késmárkot meg az ország ezen részét, mint a jelentősebb iparosítás.

E helyzeten sok késmárki polgár mindenképpen változtatni szeretett volna. Már az 1860-as években felmerült, hogy vasút épüljön a várost is érintve. Egyesek adatok szerint az is komolyan felvetődött, hogy a Kassa-Oderberg vasút is érinthette volna Késmárkot. Állítólag azonban egyes birtokosok nem szívesen adták volna el földjeiket, félve a vonatfüst okozta károktól! Így aztán ez a nagyon fontos vonal az akkor még kevésbé jelentős település, Poprád irányában épült meg... Az 1880-as években végül hozzáláttak a Poprád-völgyi helyiérdekű vasút (németül: Popradtalbahn) építéséhez. Ez a szárnyvonal az 1872-ben befejezett Kassa-Oderberg vasútvonalhoz kívánta csatolni a szepesi területeket, így Késmárkot is. Végpontja az országhatáron, a Sáros megyei Palocsán volt, ahol Lengyelország felé lehetett tovább haladni. Az első vonat Poprád irányából 1889. december 18-án érkezett be Késmárkra.

Kezdetben egy kisebb, földszintes vasútállomás épült a vonalon, amely Késmárkot annak nyugati szélén, majdhogy nem külterületen, a Poprád folyónak a belvárossal átellenes partján érintette. A forgalom megnövekedése aztán pár évtized múltán szükségessé tette egy komoly, a város rangjához és az utazó közönség létszámához illeszkedő felvételi épület létrehozását.

A ma is eredeti funkcióját ellátó, 1981 óta műemléki védelem alatt álló, különleges szépségű állomás 1914-ben épült - a közlekedési létesítmények között merőben szokatlan módon, szecessziós stílusban. A pompás állomásépület szimmetrikus elrendezésű alaprajzzal és homlokzatokkal rendelkezik. Központja a rendkívül magas belvilágú utasforgalmi terem, melyet emeleti szinten hatalmas ablakok világítanak meg. Az állomás két szárnyának végpontján szintén magasabb, pavilonszerűen kiemelkedő épületrészeket helyeztek el, melyek alacsonyabb részekkel kapcsolódnak a központi csarnokhoz. Homlokzatait és belső tereit gazdag stukkó ornamentika díszíti. Gyönyörűek színes üvegablakai és kovácsolt vas díszei, rácsai is. Az épület sínek felőli homlokzata elé díszes fa szerkezettel alátámasztott, féltetős peron épült az állomáshoz. Az egész épületet impozáns, összetett manzárd tető koronázza.

A saját korában az egész ország egyik legmodernebb vasútállomásának számító épület alkalmas volt az utasok minden igényének kiszolgálására, volt benne étterem, büfé, váróterem, csomagmegőrző, küldemények feladására és átvételére kialakított raktár, de az emeleten elhelyeztek négy szolgálati lakást is. Legnagyobb forgalma idején több tucat vasutas dolgozott itt egyszerre. (Kár, hogy ma a vasúti közlekedés alacsony szintű, így az épület kihasználatlanul áll.)

Speciális maga az állomás elhelyezkedése is. Itt a sínek a Poprád folyó és az azt nyugatról kísérő dombok között, egy mesterségesen kialakított bevágásban futnak. Így fordulhat elő, hogy az állomásról kinézve az alig néhány sínpáron túl azonnal meredek domboldalt láthatunk.

Az épületet 2013-ban felújították, így ma kifogástalan állapotban van.

(A csatolt képek forrásai: ClausPeterSch, Marek Sarvas, s_shugarov (panoramio.com), Kezmarcan (wikipedia.org), Herbert graf (bahnbilder.de), geocaching.com, vasutallomasok.hu
Adatlapot készítette: szépmíves
Adatfelvétel ideje: 2017-06-20 11:38:30
 
 

Közeli objektumok (légvonalban)

Határeset

 

Összetett keresés