http://muemlekem.hu/images/magazin/20160525norieredmeny/magazinbanner.jpg

Fél óra, másik fele a helyén...

Kastélykápolna, Lovasberény
Pályázó: piusz
Kép dátuma: 2015.05.30 11:33
Feltöltés dátuma: 2016.04.10 17:28

Fél óra, másik fele a helyén...

 
 

Eddig 6 ember értékelte.

Értékeléshez jelentkezz be!

2016.05.07 21:42 SzyaÉrtékelés: Hónap képe 

2016.05.07 20:47 kloÉrtékelés: Hónap képe 

2016.05.07 20:07 kloÉrtékelés: 5 

Letisztultságával erőteljes képi világ és ábrázolásmód, illetve gondolatiság. Nagyon tetszik.

2016.05.04 20:37 Szőnyi IstvánÉrtékelés: Hónap képe 

2016.04.30 20:17 Szőnyi IstvánÉrtékelés: 5 

Amit a „Kilátás” című fotó méltatása kapcsán írtam, erre a képre is maradéktalanul igaz, különös tekintettel az általános érvényű tanulságokra. Stílusosan szólva legalább egy „félórát” kellett a fotósnak a helyszínen témakereséssel töltenie, hogy egy ilyen „fél órára” rábukkanjon. Természetesen a szükséges „fotogén” témákra fogékony látásmóddal felvértezve, és az adott objektum/téma/motívum immanens lényege iránti empatikus érzékenység birtokában. Mert bármennyire igaz a közhely, miszerint „a téma az utcán/földön hever”, észre is kell venni, és a megfelelő formában fel is kell dolgozni. Ahogy ebben az esetben is történt. Bár a másik közhely is igaz: „aki keres, az talál”, de nem árt tudni, hogy a látás is tanult és ideális esetben folyamatosan fejleszthető képesség, vagyis szükségképpen prekoncepciós tevékenység, következésképpen többnyire csak azt látjuk meg, amit korábbi tapasztalataink birtokában eleve keresünk – ez a magyarázata a konvencionális látásmódnak. Az eredeti látásmód éppen arról ismerszik meg, hogy nem a korábbi – akár több ezer éves – kulturálisan rögzült és beidegződött látási és ábrázolási konvenciókat ismételgeti, hanem új módon, új nézőpontból közelíti meg az esetleg unalomig ismert, elcsépelt témákat is. Ilyen hozzáállás esetén van esély arra, hogy ilyen emblematikus fotók születhetnek egy olyan agyonfotózott romos épületről is, mint amilyen a lovasberényi Cziráky-kastély. Ennyi méltatás után nem állhatom meg, hogy ne mondjak valamit a szerző által választott címről. A leíró jellegű cím ugyanis szerintem nem igazán illik ehhez az emblematikus, ki merem mondani, metafizikus töltéssel bíró képhez, amely akár Heidegger „Lét és idő” című művének emblémája is lehetne. Ugyanis „a létezőnek a létvonatkozásai indítják a gondolkodót arra, hogy a lét mint olyan, időjellegét felismerje. A lét és az idő egymás horizontjában fekszenek, a lét létszerűségét épp e horizont világíthatja meg.” http://legeza.oszk.hu/sendpage.php?rec=li0832 Mint minden valódi műalkotás, a fotó is „a létről való beszéd”. A szó fenti filozófiai, ha tetszik, metafizikai értelmében, ám természetesen a maga sajátos vizuális nyelvén. Márpedig nemcsak filozófiai, hanem hétköznapi értelemben is igaz, hogy a lét időjellegű, következésképpen minden művészet és minden műalkotás legfőbb témája az idő, az idő múlása, és ennek a megragadása. A fotó műfaji sajátossága az idő egy pillanatának „megállítása”, a lét folyamatából való kiragadása. Éppen ebből a szempontból szerintem „keresve se lehetne találni”, szimbolikusabb és emblematikusabb témát, mint egy önmagában is az idő múlását jelző toronyóra mutató nélküli számlapjának földre esett és a falnak támasztott fél darabját. Mert lehet-e az idő múlásának metafizikailag szimbolikusabb ábrázolása, amikor maga az óra is kiesett az idő örök folyamatából? Mivel Arany János nevezetes mondása óta („gondolta a fene”) tudhatjuk, hogy az alkotók nem mindig „gondolnak” arra, hogy művük milyen képzeteket kelthetnek a befogadókban, a szerző figyelmébe ajánlom, hogy fotói adott esetben mélyebb, akár metafizikai asszociációkat is kelthetnek a nézőben, ezért nyugodtan adhat képeinek a leíró jellegű címeknél fantáziadúsabb, a képzeletet jobban megmozgató címeket. Valahogy úgy, ahogy a „Léthatár” című fotója esetében tette. http://www.muemlekem.hu/fotopalyazat?id=8065 A fenti „filozofikus” jellegű okfejtés után talán nem lesz meglepetés, hogy ebben az esetben a „Lét és idő” címet javasolom.

2016.04.30 15:33 SzyaÉrtékelés: 5 

Nagy "találmány" ez a "félóra". A másik fele nem volt érdekes? Jó ez a szépiaszerű szín.

a forduló összes képe
fotópályázat