Megújulásunk támogatója:  

Ház-hely

Wenckheim-kastély és parkja, Szabadkígyós
Pályázó: Konti04
Kép dátuma: 2014.03.02 12:02
Feltöltés dátuma: 2014.03.10 20:26

Ház-hely

 
 

Eddig 2 ember értékelte.

Értékeléshez jelentkezz be!

2014.03.26 11:41 Szőnyi IstvánÉrtékelés: 4 

Valóban erős kép, de a magam részéről két okból nem tudok maximális pontszámot adni rá. Az egyik formai: egy épületfotó esetében, pláne, ha ilyen szimmetrikus kompozícióról van szó, sokkal precízebb szerkesztést várok el. Engem ugyanis zavar még ez az enyhe hordótorzítás is, illetve a valóságban vízszintes és függőleges építészeti elemek íves és a kép oldalaival nem párhuzamos vonalvezetése. A nézőpont precízebb megválasztásával (a két ablak közötti tengelybe állított optikával), illetve távolabbról, erősebb teleobjektív állásban készült felvétellel már a helyszínen is kiküszöbölhetők lettek volna ezek a zavaró torzítások. Vagy ha már így sikerült, vagy nem volt mód a helyszínen ezekre a precízebb beállításokra, az utómunka során mindenképpen érdemes lett volna korrigálni a lencsetorzítást. A másik kifogásom eszmei-tartalmi vonatkozású. Formailag teljesen rendben van a kép címének és képi világának a viszonya, a szó valódi értelmében egy "ház helyét" ábrázolja a fotó. Sőt, a rozsdás radiátorra tekintettel akár a "hűlt helyét" is. Önmagában eszmeileg-tartalmilag is kifejező, sőt, valóban "ütős" ez a kép, de paradox módon éppen az e havi kiírás kontextusával érzek némi fogalmi disszonanciát. Ez a ház-hely ugyanis szerintem nem egy olyan építmény nyomát örökíti meg, amely az e havi kiírás szerint "pusztuló emlék", és amit ezért sajnálnunk kellene, hanem éppen ellenkezőleg: nyilvánvalóan a kastély olyan szervetlen toldalékáról van szó, amelyet mint oda nem illőt a helyreállítási munkálatok miatt bontottak el. Ami a kastély további sorsával kapcsolatban mindenképpen örvendetes, és bizakodásra okot adó fejlemény. Ez a tény természetesen semmit nem von le a kép értékéből, mindössze arra igyekeztem felhívni a figyelmet, hogy a valódi képi történéshez ez is hozzátartozik, és erre is lehetett volna utalni az egyébként frappáns címmel. Nevezetesen arra, hogy a képen ábrázolt állapot éppenséggel nem a pusztulásra/pusztításra utal, hanem ellenkezőleg: a műemléki rekonstrukció egy adott fázisát mutatja be. Maga a kép így sokkal inkább egy remélhetőleg végleg letűnt, "a múltat végképp eltörölni" eszmerendszer igézetében élő igénytelen, és az építészeti örökséget ideológiai alapon tendenciózusan pusztító korszak szomorú látlelete/lenyomata. Számomra legalábbis egyértelműen erről szól ez a kép, ami egyúttal azt is bizonyítja, hogy a fotózás, a képalkotás mindig sokkal több, mint "szerkesztés", formai komponálás: valójában minden kép és nézőpont mindenekelőtt világnézet és eszmei állásfoglalás. Akár tudatában van ennek a szerző, akár nincs. ("Gondolta a fene" - írta annak idején Arany János). "Egy kor lenyomata", vagy valami hasonló cím szerintem eszmei értelemben pontosabban fejezné ki a fotó valódi képi történését, mint a semleges "ház-hely". Mert ahogy nincs semleges világnézet, úgy semleges kép sem létezhet. Egy műalkotásban ugyanis - és ezt a fotót a fent részletezett, könnyedén korrigálható apró formai és eszmei következetlenségei ellenére annak tartom - "maga az igazság tárul fel, és lép működésbe" (Heidegger).

2014.03.20 22:26 kloÉrtékelés: 5 

Erős kép, bár első pillantásra nem szembetűnő a ház lenyomata a falon, amiről ugye a fotós a legkevésbé tehet. A hónapban eddig látott fotók közül az egyik legütősebb kép.

a forduló összes képe
fotópályázat