2014. június — Kőbe, bronzba zárva (köztéri szobrok, plasztikák, emléktáblák)

Tanulságos dolog tematikus fotópályázatok anyagát végignézni. A hobbi fotósok általában csemegéznek az eléjük kerülő látványból, azt fényképezik le, ami valamiért megtetszik nekik. A hivatásos fényképészek azok, akik megrendeléseikben egy adott téma fotózására kapnak megbízást, vagyis nem azt fényképezik, ami számukra izgalmas vagy érdekes, hanem azt, amit kérnek tőlük. Előre meghatározott témánál a fotósnak (leegyszerűsítve) azt kell eldöntenie, hogy mi a fontosabb, objektíven dokumentálnia a témát, vagy saját személyiségét hozzáadva, létrehozni egy jó hangulatú fotót. A különbség kicsit olyan, mint egy igazolványkép és egy művészi portré közötti különbség. Természetesen a művészi megfogalmazás sem szakadhat el teljesen az adott témától, de lehetőség van arra is, hogy szubjektív szempontból átértelmezze azt, ezzel újfajta valóságot hozzon létre. Az épületfotózásnál is a felhasználás módja az ami meghatározó, más képet igényel egy tudományos dokumentáció és mást az épületet bemutató művészi fotóalbum, vagy turisták számára készülő kedvcsináló kiadvány.

A júniusi pályázat beküldött anyagában is ez a kettősség figyelhető meg. Van, aki a szobor bemutatására törekszik és van, aki érzelmeket, hangulatokat igyekszik létrehozni. Nekem, mint fotósnak az utóbbi, kreatív hozzáállás az, ami szimpatikusabb. Ezekből a képekből az e havi anyagban örvendetesen sok jó fotó született, így most nem is foglalkoznék azokkal, amelyek nem túl jól sikerült felvételek.

Mitől is lesz jó vagy érdekes egy szoborról készült felvétel? Mire is kell figyelni ha ilyen témát fotózunk?

A beküldött képek döntő többsége olyan szobrokat mutat be, amelyeken, ha néha torzóban is, de emberi alakok szerepelnek, ezeket olyan szabályok szerint célszerű fényképezni, mint az élő embereket. A nézőpont kiválasztása, a vágási szabályok betartása ugyanolyan, mint a modellfotózásnál. Ugyanakkor a modellektől eltérően nem lehet más környezetbe helyezni, a fény felé fordítani, vagy új pozícióba állítani őket ebből a szempontból a feladat sokkal jobban hasonlít az építészeti fotózáshoz. Amire nagyon kell figyelni, a fények iránya, és itt nem kell feltétlenül napsütésre gondolni, néha a felhős idő szórt fényei is előnyösek lehetnek, mint a Télbezárva című képnél ahol Varga Imre emberi léptékű szobrai mintha csak járókelők lennének a ködös téli napon. A borús idő hangulatát fokozza fekete-fehér képén az Íme hát megleltem hazámat című kép fotósa. Nagyon jól bánt a napsütéssel a Csontváry című kép készítője és szépen jelenik meg a fénysáv a Fénybe öltözött asszony-nál és a Faragott kép-nél.

Szobrok fotózásánál komoly kihívást jelent a környezet kompozícióba illesztése, sokszor nehéz olyan hátteret találni, ami nem rontja a kép hangulatát. Néha a környezetben megjelenő embereket is fel lehet használni, erősítve ezzel a kép hatását. Nagyon jó poénnak tartom a Stafétafutók hátterében a futó alakot, és tetszik a Zsuzsi című képnél a háttér, bár úgy érzem, jobb lenne ha a lámpa árnyéka nem vágna bele a szoborba. A Nyugodalom című kép is tetszik jó a nézőpont, de aki nem látta a szobrot nem tudja elképzelni a méreteit, itt jó lett volna, ha van valami lépték, akár egy ember a szobrok között.

Jó megoldás lehet, ha valaki a szobornak csak egy részletét fotózza, az is lehet nagyon informatív. Ilyen kép Plakátterv a nemzeti összetartozás napjára, ami a részlet kiemelésével is tökéletesen átadja a szobor drámai mondanivalóját, ahogy a Berozsdásodott emlékek című kép is itt még különösen jó a fekete-fehér mód használata. Részletek kiemelésében ezt a két képet érzem a legsikerültebbnek.

Néhány olyan kép, amiknek nagyon sok közös jellemzője van. Görgey, Maria Immaculata, Égi lovas 1, Égi lovas 2, Balatoni szél, Szentháromság. Mindegyik kép az eget használja háttérnek és láthatjuk milyen sokféle hangulatot teremtehenek a felhők, a különböző fények. Ezeknél a képeknél letisztult hátteret láthatunk változatos kompozíciókban, ahol kompozíciós eszköz lehet az is, hogy megváltoztatjuk a kép oldalarányit, vághatjuk egészen keskenyre, panorámakép szerűre és közelíthetünk a majdnem négyzetes formához is, mint a Szentháromság címűnél. Látható mennyire hatásos tud lenni, ha csak sziluettben láthatóak a szobrok körvonalai. Példát mutatnak ezek a képek arra a fotós közhelyre, hogy a fényképezésben minden igaz és annak az ellenkezője is. Rendszeres elvárás, hogy a témát mozdítsuk ki a középpontból lehetőleg úgy, hogy a tekintet irányába hagyjunk teret, ez több képnél is remekül működik. A kecskeméti Mária szobornál ugyanakkor nagyon jó a középre helyezés, hiszen a felhők kiegyensúlyozzák a képet, ott kifejezetten zavaró lenne, ha nem így készül el a felvétel.

Az esti képekkel kapcsolatban jut eszembe, hogy tanácsot adjak a júliusi pályázatra készülőknek. A legszebb esti felvételek az úgynevezett "kék órában" készülhetnek, ami kétszer is van egy nap, napfelkelte előtt és napnyugta után, amikor a Nap még vagy már nincs az égbolton, de az ég már vagy még nem teljesen fekete. az interneten találhatóak kék óra kalkulátorok, amelyek meglehetős pontossággal meghatározzák azt a szűk fél órát, amikor ezek a felvételek elkészíthetőek. Erről bővebben majd a jövő havi értékelésben írok.

Végül a kedvenc képem a júniusi fotók közül az Előre...! című fotó. Én itt nem is írnék külön értékelést, hanem Szőnyi István értékelését használnám fel utólagos engedelmével, hiszen minden szavával teljesen egyetértek. "Harmonikusan kiegyensúlyozott kompozíció, a sötét és világos formák viszonya és aránya dinamikussá és izgalmassá teszi az egyébként unalmasnak és statikusnak tartott négyzet formátumot. Bár a kompozíció legfontosabb hatáseleme az erőteljes sziluetthatás, a kép belső dinamikájának és a kompozíció tagolásának nagyon jót tesz a lépcsők élének perspektivikus ritmusa, amely a szemet a főtéma felé vezeti. A "hamis téma" ezúttal nemcsak staffázsfigura, hanem nyugalmával, magába fordulásával különös méretbeli és tartalmi ellenpontot képez az előre rohanó szobor dinamikájával. Remek kompozíció. Gratulálok."

Én is csak gratulálni tudok! Szép fényeket kívánok a júliusi fotózásokhoz és szép estéket!

Hack Róbert
fotós
Lechner Lajos Tudásközpont

» a hónap összes fotója
» eredménylista
» fotópályázat